Kan iedereen een wereldreis betalen?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?

Hoeveel heb jij gespaard voor je op reis ging?

Tot €3500,-
4
18%
Tot €4500,-
2
9%
Tot €5500,-
0
Geen stemmen
Tot €6500,-
1
5%
Tot €7500,-
3
14%
Meer dan €7500,-
12
55%
 
Totaal aantal stemmen: 22
nini333
Reiziger
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 sep 2009 12:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door nini333 » 17 jan 2017 15:37

Leuke vraag! Ik ben twee keer weg geweest voor langere tijd. De eerste keer was ik 18 (2000-2001) en heb ik uiteindelijk 11 maanden gereisd in Australie (working holiday). In 2009-2010 (27 jaar oud) ben ik 6 maanden in India, Nepal, Indonesie, Singapore geweest.

Ik zet dat er even bij omdat ik twee keer me anders heb voorbereid en ook anders met geld ben omgegaan. Ik zal elke vraag voor S1 en S2 beantwoorden ;)
Hoe hebben jullie je wereldreis financieel voorbereid? Wat waren ongeveer de financiële kosten vooraf? En wat waren deze kosten?
S1: vanaf mijn zestiende werkte ik elke zondag in een pannenkoekenhuis. Ik had met mijn vader de deal gemaakt dat elke 50 gulden die ik zou sparen, hij zou verdubbelen. Ik werkte elke zondag dus en in de vakanties. Zo heb ik geld gespaard. Ik weet niet meer precies wat dingen toen kostte, maar ik zal proberen het zo goed mogelijk te schatten.
Zorg- en reisverzekering: 1000 gulden - toen erg duur voor het reizen
Spullen zoals rugzak, slaapzak etc: 1000 gulden
Ik reisde met Activity international, vliegticket en introprogramma incl openen bankrekening en aanmaken belastingnummer zaten daarin. Ik schat zo'n 2000 gulden.

S2: Niet. Ik heb in aug besloten dat ik in okt zou gaan. Ik heb mijn huis onderverhuurd, dat leverde me niets op, maar ik had dus ook geen vaste kosten in NL. Dat scheelde me erg veel geld en zorgen! Ik zou eigenlijk naar Canada gaan voor een jaar, dat had ik dus al geregeld.
Ik heb een reis gemaakt in India, via via met een groepje van 12, off the beaten track met een India-idioot uit België ;) Die reis kostte 1200 euro. En het vliegticket (retour) 550 euro. De rest van de maanden heb ik een maand gezeild in Indonesië (1000 euro in totaal). Ik had nog wat spaargeld, ik had per maand nog wat inkomsten en dus geen vaste lasten en daarvan heb ik geleefd.
Het enige dat ik niet meer had, waren vaccinaties en goede bergschoenen (200euro en een paar wandelsandalen, 90 euro). Vaccinaties: 150 euro (veel daarvan werd vergoed). Mijn zorgverzekering kon doorlopen in NL. Mijn reisverzekering was zo'n 60 euro duurder dan normaal, omdat ik werelddekking had aangezet op mijn doorlopende reisverzekering.

Hoe hebben jullie geld verdient tijdens uw reis?
S1: met alles wat los en vast zat. In hotels, in restaurants, broodjeszaken, leervet verkocht op een markt, echt alles wat ik kon verzinnen. Uiteindelijk was ik zoveel aan het werk, dat ik 3000 gulden heb geleend van mijn ouders, op voorwaarde dat ik een maand eerder naar huis kwam en het in NL zou terugverdienen. Ik heb in NL 2 maanden fulltime in een winkel gewerkt en het zo terug verdiend. Dat ging een stuk sneller en effectiever. Daarna ging ik studeren.
S2: niet. Wel slim mijn geld uitgegeven. Dus niet in de allerduurste hotels, gewoon eten aan de kant van de weg wat alle gewone mensen ook doen, het toeristenpad af gaan, zodat je echte lokale prijzen betaald. Dat heeft me zeker de helft gescheeld aan kosten. Net als veel lokaal vervoer en weinig gevlogen. En als ik vloog, met airasia bijv. Niet zo comfortabel, wel goedkoop.
Hoe hebben jullie geld verdient op creatieve wijze tijdens de reis?
S1: nou ja, van deur to deur schilderijen verkopen, telt dat?
S2: spullen ingekocht en in NL verkocht. Die spullen heb ik naar mezelf in NL gestuurd. Ik heb daar niet heel veel aan verdiend, maar vond het wel heel leuk om te doen.
Hoeveel geld hebben jullie nodig gehad voor de reis?
S1: 4000 gulden en toen denk ik elke maand nog een keer zo'n 1000-1500 gulden per maand. Reizen in Australie is relatief duur, ook als je alles budget doet en in hostels slaapt. Ik denk dat ik per maand ook ongeveer dat verdiende. Zo snap je dat het met werken niet erg opschoot. Je zit dan toch langere tijd ergens vast, werkt 6 dagen in de week en kunt nog steeds weinig sparen.

S2: azie is cheap. Zeker als je goed onderhandelt en niet in de meest luxueuze resorts gaat zitten. Ik zat in hotels, kamer voor mezelf, geen hostels. Ik kwam voor 500 euro in de maand rond. Incl toertjes, hotels, eten. Je moet weten dat als je een thali aan de kant van de weg eet in India, je gem. 25 -50 cent betaald. Dus als je voor 10 euro eet op een dag, is het veel ;) Ik heb in Nepal een trekking van 10 dagen gelopen met een gids/drager, zeg 1000 euro in totaal? En de maand zeilen was duurder, ik denk 1200 euro in totaal. Dan nog 300 euro voor 2 vluchten.

Mocht je nog vragen hebben, mail me gerust! Succes met je project! En ga op reis, er is geen betere leerschool om jezelf te leren kennen en je ogen gaan open voor hoe de wereld werkt.
ketting
Reisexpert
Berichten: 490
Lid geworden op: 11 mar 2010 18:51

Bericht door ketting » 17 jan 2017 18:56

Ik weet niet of het valt onder je definitie van wereldreis, maar onderstaande gaat over mijn reis van vier maanden door Australië, Nieuw-Zeeland en Indonesië in 2009.

Hoe hebben jullie je wereldreis financieel voorbereid?
- Ik heb uitgezocht wat het me ongeveer zou gaan kosten en of ik dat de moeite waard zou vinden. Het was ook meteen mijn eerste lange en verre reis. Ik had/heb een goede baan en daarbij onbetaald verlof genomen. Spaargeld had ik reeds ruim voldoende.

Wat waren ongeveer de financiële kosten vooraf? En wat waren deze kosten?
- Aanschaf van zaken zoals een rugtas e.d. Totaal ongeveer 300 euro.
6 vliegtickets. Ongeveer 2000 euro.

Hoe hebben jullie geld verdient tijdens uw reis?
- Ik heb geen geld verdiend tijdens mijn reis. Ik mocht niet langer dan 4 maanden weg van mijn werk en wilde wel graag zoveel mogelijk zien en doen, daarom dus niet gewerkt.

Hoe hebben jullie geld verdient op creatieve wijze tijdens de reis?
- N.v.t.

Hoeveel geld hebben jullie nodig gehad voor de reis?
- Ongeveer 8000 euro, inclusief de kosten vooraf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten