Japan, Taiwan, Korea en andere in die streek :-)

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Bericht door zaratoestra » 23 aug 2013 21:37

Heb een lonely planet op de kop getikt van Japan en ben die nu een beetje aan het doornemen.
Ziet er (jammer genoeg :-) ) ook tof uit.
Vanuit China dit doen lijkt me wel wat. Zie het echter niet zitten om 44u op de ferry van Shanghai naar Osaka te zitten maar nu net gezien dat vliegtickets vanuit Hong Kong beduidend goedkoper zijn dan vanaf Mainland China. Dus dat opent perspectieven. Je hoeft blijkbaar geen visum voor Japan en da's ook een voordeel.

Ik vraag mij nu echter af of het nodig is om treinen/bussen op voorhand te boeken - heb niet speciaal een bepaalde periode in mijn hoofd - want dat vond ik in China soms wel lastig.
Waarom zijn sommigen hier op het forum zo gek van Japan en zijn jullie dan ook op andere plekken geweest in de +- buurt???
Wij houden super van Zuid-Oost Azie en vonden China ook geweldig...het eten, het relaxte (in China minder dus :-) ), de cultuur.

Ik heb het forum afgekeken en ook op reisinfo gezocht maar merk toch wel dat de reisbudgetten waarvan sprake serieus verschillen. Wat was jullie reisbudget en hoe reisden jullie?

Trein is duurder dan bus. Ubuyitsa jij hebt met de bus gereisd? Stipt, goedkoper, goed georganiseerd, duidelijk, makkelijk kaartjes te kopen??
Is Japan überhaupt een gemakkelijk land om te bereizen?
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 23 aug 2013 23:45

Om met de makkelijkste vraag te beginnen:
zaratoestra schreef:Is Japan überhaupt een gemakkelijk land om te bereizen?
Ja, ik kan me haast niet voorstellen dat er in Azië een makkelijker te bereizen land is. OV is uitgebreid, op de belangrijke lijnen zeer frequent, en bovenal extreem punctueel. En zeker bij de treinen en metro's is praktisch alles ook goed in het Engels aangeduid. Zogauw je overgaat op lokale bussen wordt het vaak wel wat lastiger, maar met een beetje handigheid is er nog steeds wel uit te komen. Komt nog bij dat er volop informatie op internet te vinden is. Enige nadeel: vervoer over langere afstanden is bepaald niet goedkoop, zeker niet als het ook nog een beetje snel gaan.
zaratoestra schreef:Ik vraag mij nu echter af of het nodig is om treinen/bussen op voorhand te boeken - heb niet speciaal een bepaalde periode in mijn hoofd - want dat vond ik in China soms wel lastig.
Treinen in principe niet, als je een railpass hebt kan je wel gratis reserveringen maken (gewoon op het station, desnoods enkele minuten voor vertrek), dat doe ik zelf meestal meer uit gemak dan uit noodzaak. Ik heb pas één keer meegemaakt dat ik geen meer reservering kon krijgen, trein zou vol zitten. Dan kan ze altijd nog proberen een plekje te krijgen in een van de unreserved rijtuigen, maar ervan uitgaand dat dat dan ook wel druk zou zijn heb ik toen maar een reservering voor een praktisch lege trein een half uurtje later genomen.

Wel zal je als je flinke afstanden gaat afleggen moeten inschatten of een Japan Rail Pass lonend is, die kan je uitsluitend vanuit het buitenland bestellen. Richtlijn is dat een pas voor 7 dagen ongeveer even duur is als een retourtje Tokyo - Kyoto per shinkansen, alles wat je meer reist in die periode is winst.

Een uitstekend hulpmiddel is de online reisplanner Hyperdia, met alle treinen, metro's, trams, de nodige bussen (geen stadsbussen helaas) en zelfs enkele veerboten. Er zijn een paar eigenaardigheden die je even moet weten, maar daarmee kan je eenvoudig routes plannen en ook berekenen of de JRP lonend is.

Met highway bussen heb ik nog geen ervaring, er schijnt wel een behoorlijk voordelige Japan Bus Pass te zijn die je ook kan gebruiken voor nachtbussen, dat is sowieso een stuk goedkoper dan de treinen. Maar wellicht kan Ubiytsa inderdaad meer vertellen over het reizen per bus.
zaratoestra schreef:Vanuit China dit doen lijkt me wel wat. Zie het echter niet zitten om 44u op de ferry van Shanghai naar Osaka te zitten maar nu net gezien dat vliegtickets vanuit Hong Kong beduidend goedkoper zijn dan vanaf Mainland China. Dus dat opent perspectieven.
Wellicht een andere optie: er gaan vanuit diverse plaatsen in China ook veerboten naar Zuid-Korea (Incheon), dan zou je per trein door kunnen reizen naar Busan, en van daaruit een korte overtocht naar Japan (Fukuoka) kunnen maken.
zaratoestra schreef:Je hoeft blijkbaar geen visum voor Japan en da's ook een voordeel.
Klopt. Voor de andere landen die je noemt ook niet trouwens, even ervan uitgaand dat je op Zuid-Korea doelt uiteraard.
zaratoestra schreef:Waarom zijn sommigen hier op het forum zo gek van Japan en zijn jullie dan ook op andere plekken geweest in de +- buurt???
Moeilijk uit te leggen wat er nu precies zo geweldig is aan Japan, het is vooral de combinatie van modern/comfortabel en toch ontzettend veel traditie. Een heel eigen cultuur die weliswaar raakvlakken heeft met andere Aziatische landen, maar door de geïsoleerde ligging toch volkomen uniek is. Japan is druk maar zelden chaotisch. En waar veel landen bij toenemende welvaart ook steeds meer verwesteren en daarbij hun eigen cultuur wat lijken te vergeten wordt het in Japan eerder een onderdeeltje van de grote mix, westers met toch weer een Japanse draai eraan. En dan is er uiteraard nog de keuken, veel milder en subtieler dan van de rest van Azië, maar zeker niet saai.

Wat betreft de andere landen in die hoek, Zuid-Korea kent zeker overeenkomsten met Japan, maar heeft desondanks toch weer een heel eigen karakter. Veel minder gepolijst sowieso, een land wat zich in relatief korte tijd vanuit een tamelijk armoedige positie (tot in de jaren '70 was Noord-Korea welvarender dan Zuid-Korea!) heeft weten op te werken tot een economisch grootmacht, maar nog lang niet alle sporen van dat verleden zijn weggepoetst. Gelukkig maar, want het verwesteren gaat in Korea naar mijn gevoel wel meer ten koste van de eigen cultuur. Korea is ook een stukje goedkoper dan Japan, dat zal al snel zo'n 30-40% schelen, misschien nog wel meer. Wel is het een stuk minder ingesteld op westers toerisme, dat kan soms wat lastig zijn, maar zeker niet onoverkomelijk. Qua keuken is de Koreaanse overigens misschien nog wel mijn favoriet, zeer gevarieerd, soms heel mild, soms extreem pittig, maar altijd met kimchi. Verslavend spul...

In Taiwan ben ik alleen in Taipei geweest, dus over rondreizen door het land kan ik weinig zinnigs zeggen. Qua karakter deed het me ergens wel aan Zuid-Korea denken, ook een welvarend en modern land met een wat minder florissant recent verleden wat nog doorschemert. Wat me daarnaast vooral opviel was het prijsniveau, weliswaar was m'n hotel niet bijzonder goedkoop (maar dan ook vooral op locatie uitgekozen), maar afgezien daarvan ben ik er een kleine week rondgekomen van omgerekend nog geen 125 euro, inclusief toch ook de nodige souvenirs. Vooral het eten op de night markets was geweldig en meestal spotgoedkoop. Zit er overigens aan te denken om er tegen het einde van het jaar alsnog twee weekjes rond te gaan reizen, maar dat is nog heel prematuur.

Noord-Korea is er dan uiteraard ook nog, maar dat is toch een dusdanig verhaal apart (en ook kostbaar) dat dat waarschijnlijk niet relevant zal zijn. Toch?
(al is een dagtrip naar Sinuiju vanuit China nu wel relatief goedkoop mogelijk...)
zaratoestra schreef:Ik heb het forum afgekeken en ook op reisinfo gezocht maar merk toch wel dat de reisbudgetten waarvan sprake serieus verschillen. Wat was jullie reisbudget en hoe reisden jullie?
Om dat even tot Japan te beperken: beschouw het als een westers land, dan zullen de prijzen eerder mee dan tegenvallen. Zoals ik laatst al had uitgerekend kwam ik bij m'n laatste reis op iets over de 100 euro per dag uit (exclusief de vlucht), maar dat kan makkelijk nog een flink stuk omlaag. Al is het maar door minder souvenirs te kopen, maar ook accommodatie kan nog wel wat goedkoper, en het eten ook zeker. Maximaal genieten (uiteraard binnen alle redelijkheid) stond bij mij echter hoger op de prioriteitenlijst dan op de centen letten...

Tot slot nog een linkje: op http://www.japan-guide.com/ is erg veel informatie over Japan te vinden, in de praktijk gebruik ik die site stukken meer dan de reisgidsen of bijvoorbeeld ook Wikitravel (terwijl de Engelse versie daarvan ook prima is).
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Bericht door zaratoestra » 24 aug 2013 08:39

@ Ozz: super bedankt voor je uitgebreide info. Daar heeft een mens wel iets aan hoor.
Het moeilijke is dat ik niet bepaald ergens heen wel - of anders geformuleerd ik wil overal wel heen :-)
In april/mei gaan we opnieuw reizen en we hebben tot het einde van het jaar voorzien.
Het middenstuk van onze reis weten we reeds dat worden de stan-landen om te eindigen in China.
Vanuit China ligt alles open; naar links gaat het overland via Tibet naar Nepal en misschien een stukje india. Alhoewel mijn weinige ervaringen met india niet super zijn. Ofwel direct vliegen naar Nepal.

Naar beneden vanuit China - overland of per vliegtuig kan het alle kanten op. We kunnen gerust nog enkele plekken in Laos of Cambodja zien want we genoten van die landen en bleven er telkens 6 weken. Noord en midden Vietnam hebben we nog niet bezocht. Myanmar ook nog niet. Island hopping in Zuid-Thailand, Borneo, tevens lijken Sumatra en Sulawesi me ook wel iets. En een vreemde hersenkronkel wil ik misschien terug naar Bali om te kijken of het daar nu echt even 'niet leuk, toeristisch' is als ik me herinner van 2009

Dan kunnen we ook naar rechts wat maakt dat we uitkomen in Taiwan, Zuid-Korea, Japan.
Min puntje is dat ik nu niet bepaald sta te springen voor landen die duur zijn. Word ik altijd mottig van. Maar aan de andere kant - Nieuw Zeeland was ook duur en daar hebben we het gewoon ingecalculeerd en ons financiele denken op stop gezet en volop genoten.
Noord-Korea is inderdaad geen optie. Nog nooit over nagedacht om daar heen te gaan en ook teveel regeltjes die hieraan vast hangen en de kostprijs.
Ik heb de lonely planet nu van japan en merk dat er overal wel heel toffe plekken te zien zijn. Een mix van natuur, cultuur, eten, grote steden,....
Over het algemeen zijn wij trage reizigers en hebben weinig luxe nodig. We zouden kunnen bussen of trage treinen nemen want ik ga echt geen 100 euro o f meer betalen voor een treinticket.Word ik op slag een beetje mottig van .

Ik houd het vliegen vanaf hong kong in mijn achterhoofd en ga nu even opzoeken over die ferry Zuid-Korea.
en die hyperpedia eens bekijken en busspass. Gewoon om mij een idee te vormen van de prijs.
Verder wil ik mij ook nog wel wat inlezen over taiwan en Zuid-Korea.
Maar met je postje kan ik zeker iets.

8 a 9 maanden lijken snel maar het zal zo voorbij vliegen... en daarom keuzes te maken he. Maar eenmaal in China doen we dat dan wel. Deze queeste zal ik dus beschouwen als het virtueel en op papier ontdekken van een stukje wereld waar ik nog niets van wist :-)
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Bericht door zaratoestra » 24 aug 2013 10:04

Op deze link ook iets interessant tegengekomen. Echter wel seizoensgebonden
treinkaartjes die je gedurende 5 dagen kan gebruiken op minder snelle treinen

http://www.essential-japan-guide.com/se ... chi-kippu/
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Bericht door zaratoestra » 24 aug 2013 14:17

Ozz: ik heb net de site die je voorgestelde eens bekeken. Niet normaal - zo uitgebreid en overzichtelijk is reisinfo nog nooit geweest. Super bedankt!!!
Als je nog zo een site weet voor Taiwan of Zuid-Korea, altijd welkom hoor.

Volgens mij moet het te doen zijn om - als je de tijd te spenderen hebt - Japan op een vrij goedkope manier te doen.
Die Willerbus pass en slow-treinen lijken me wel iets. Na Zuid-Amerika en China en Zuid-Oost Azie zijn we wel wat gewoon. Oordopjes in en boek op schoot en rijden maar.
Ook eens gekeken op airbnb voor accommodatie in Japan en die zijn ook goed vertegenwoordigd.

Nu lijkt het mij wel heel vet om daar voor een paar weken heen te gaan. Die ferry van Fuhuaka in Japan naar Zuid-Korea, Busan lijkt me ook wel iets. Maar om in Japan te geraken prefereer ik nog steeds een vliegtuig. Als je flexibele data hebt scheelt het volgens mij niet heel veel. via skyscanner een vlucht van Hong Kong naar Japan voor 120 euro/pp/enkel.

@ubuyitsa: net de website van willer pass doorgenomen en hen ook al eens een mailtje gestuurd - maar misschien weet jij dit wel.
Kan je zo'n 3 of 5 daagse buspass kopen vanuit Japan of moet je dat net zoals die treinpass in het buitenland - buiten japan - doen??
Yvonnetje
Reisexpert
Berichten: 509
Lid geworden op: 17 apr 2010 18:35
Locatie: Beijing / Peking
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje » 24 aug 2013 15:09

Over Japan kan ik niks zinnigs zeggen, over Zuid-Korea een klein beetje.

Daar hebben wij begin 2012 3 weken gebackpackt. Van Seoul naar Gyjeongju en ook Busan.
Ja, het is wat prijziger, maar echt niet zo duur zoals veel mensen denken. Als je het goed plant valt het reuze mee.

Het is er makkelijk reizen met het openbaar vervoer, er is genoeg te doen en het is afwisselend.
Seoul heeft veel te bieden, je kunt in tempels verblijven (aanrader!), er zijn bergen te beklimmen en veel 'bath houses'.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 24 aug 2013 18:21

Helaas, voor Zuid-Korea en Taiwan haal ik mijn informatie toch weer voornamelijk van de traditionele bronnen, zover ik weet bestaat daarvoor niks van hetzelfde kaliber als dat Japan Guide. Had ooit wel een aardig forum voor Taiwan gevonden (Forumosa), maar als ik daar nu even kijk naar de recente posts dan is dat wel heel erg afgegleden naar off-topic geleuter...

Wellicht wel een goede app (Android en iOS) specifiek voor Seoul: i Tour Seoul. Werking had een stuk praktischer gekund en de informatie is helaas ook niet foutloos, maar er staat wel een hoop in wat door de reisgidsen wordt vergeten.

Die Seishun 18 Kippu kan inderdaad ook een interessante optie zijn, vooral ook door de flexibiliteit daarvan. Bedenk echter wel dat je reistempo daardoor wel heel hard omlaag gaat. Ter voorbeeld, de 300km van Fukuoka naar Hiroshima is per shinkansen net een uurtje, met de de treinen die je met die Seishun 18 Kippu mag gebruiken ben je minimaal 6 uur onderweg met tenminste drie overstappen.

Trouwens nog wel een tip aangaande Hyperdia: let heel goed op welk station je kiest. Het bekendste voorbeeld: voor het centraal station van Fukuoka moet je Hakata (naar een vroegere stad die met Fukuoka is samengevoegd) kiezen, het station genaamd "Fukuoka" ligt ruim 900 kilometer daarvandaan...
Gebruikersavatar
Globeskater
Reisexpert
Berichten: 1857
Lid geworden op: 13 mar 2008 18:14
Contacteer:

Bericht door Globeskater » 24 aug 2013 21:52

Ik vond Taiwan fantastisch! Over de andere landen in die regio kan ik dan weer weinig zeggen ;)

Taiwan had mijn aandacht getrokken door Postcrossing, had een kaartje van de Taroko Gorge gekregen en ik was verkocht, ben er nu twee keer een week geweest!

De eerste week vanaf vliegveld linea recta naar Hualien om vanuit daar met een scooter twee dagen door de Taroko Gorge te crossen, ze snapten daar maar niet dat ik zelf rondreisde en geen tour groep had, verder nauwelijks westerse toeristen, ben ze in heel Taiwan beide keren weinig tegen gekomen.. na Hualien ben ik de eerste keer vooral in Taipei geweest vanwege de nationale feestdag double 10th day op 10 oktober waarbij het in 2011 ook 100 jarig bestaan van Taiwan was..

Tweede weekje Taiwan ben ik naar Tainan, gegaan een stad met Nederlandse VOC roots, veel cultuur en leuke stad, daarna naar Alishan waar je schitterende natuur heb en voor de Taiwanezen is de zonsopkomst een must see en als westerse toerist vond ik het schitterend hoe al die Taiwanezen daar al vroeg op het treintje naar de sunrise spot stonden te wachten! Verder heerlijk wandelen, daarna met de bus door naar Sun Moon Lake, mooie omgeving maar beter door de weeks te bezoeken! En nog weer geeindigd in Taipei!

Er is nog veel meer te bezoeken in Taiwan dus als ik nog eens de kans krijg ga ik zeker terug!
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Bericht door zaratoestra » 25 aug 2013 08:44

allemaal al bedankt voor het meedenken en de reacties :-)

Even een hypothese:
1. Ik ga met de ferry vanuit Mainland China naar Japan
2. Ik neem een vlucht vanaf Hongkong (wat schijnbaar goedkoper is dan vanaf China Mainland)
3. Ik neem ferry naar Zuid-Korea, reis in Zuid-Korea, neem de ferry in Busan, Korea naar Japan

Probeer vanaf Japan of Zuid-Korea na het reizen op een zo goedkoop mogelijke manier al vliegend naar Bangkok, Kuala Lumpur of Singapore in Zuid-Oost Azie te geraken

In alle gevallen zal ik een gratis visum krijgen voor Japan aangezien je hier 90 dagen kan blijven.
Probleem is wel dat ik geen onward-ticket heb behalve een ticket van Bangkok naar Belgie voor eind december. Wat er misschien op naar komt dat mijn vlucht buiten de periode van 90 dagen valt. Hoe los je dit dan op? Kunnen hier problemen van komen?
Zou de vliegmaatschappij waarmee ik vanuit HK naar Japan vlieg hier problemen over maken??

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 25 aug 2013 08:55

zaratoestra schreef: In alle gevallen zal ik een gratis visum krijgen voor Japan aangezien je hier 90 dagen kan blijven.
Probleem is wel dat ik geen onward-ticket heb behalve een ticket van Bangkok naar Belgie voor eind december. Wat er misschien op naar komt dat mijn vlucht buiten de periode van 90 dagen valt.
Nu moet ik zeggen dat ik geen verstand heb van Japan, maar normaalgesproken is een onward ticket het land UIT, dus van Japan naar een ander land. Je ticket naar België is vanuit Thailand (niet Japan), dus dat telt niet.
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 25 aug 2013 09:26

Aangezien je vragen goed beantwoord zijn, beantwoord ik er nog één.

Waarom ik Japan zo tof vind? Een modern land waar traditie nog altijd hoogtij viert en waar mensen nog oprecht vriendelijk, beleefd en behulpzaam zijn. Daarnaast is de cultuur zo vreemd dat je altijd iets hebt om naar te kijken en is de structuur in het land zo goed uitgewerkt dat het zelfs in de grootste chaos lijkt alsof je eigenlijk maar in een rustige regio zit :)
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Bericht door zaratoestra » 25 aug 2013 10:35

ubiytsa: zou jij je ervaringen met die willer pass kunnen toelichten? Lijkt me wel iets super!! goedkoop en wel handig
ubiytsa
Reisexpert
Berichten: 752
Lid geworden op: 22 feb 2011 18:15
Locatie: Amsterdam

Bericht door ubiytsa » 25 aug 2013 17:15

Dat kan ik zeker *)

Willer is de goedkope busvariant van de toch zeer prijzige Japan Rail Pass. Natuurlijk ben je dan ook wat langer onderweg, maar wanneer je dit 's nachts doet mis je eigenlijk niets. Op willerexpress.com bestel je de buskaart voor de hoeveelheid ritten die jij nodig hebt en vervolgens reserveer je op dezelfde site de plaatsen in de bus. In tegenstelling tot de treinkaart (als ik Wizard zo mag lezen) is dat je hier niet last-minute een reservering kunt maken. Of in ieder geval: de kans is klein dat de bus dan nog plaatsen over heeft.

Ik kocht een 3-daagse pass en heb daarmee van Tokyo naar Kyoto en van Kyoto naar Hiroshima gereisd. De derde verviel helaas, omdat Hiroshima naar Fukuoka in die periode niet kon (check dus wel de beschikbaarheid van de routes die je wilt doen).

De bus zelf is superfijn en je zit in een soort cocon. Daardoor slaap je zo de hele rit door. Je hebt verschillende soorten bussen, maar de prijzen stijgen niet (je hebt immers je 3/5-day pass). De stations van Willer zijn prima te bereiken, alles is goed geregeld en daardoor is het zeker aan te raden.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 25 aug 2013 20:41

Klinkt op zich als een prima manier om voor weinig toch grote afstanden te overbruggen. En als je dat dan zou kunnen combineren met de Seishun 18 Kippu voor dagtrips over kortere afstanden ben je toch behoorlijk flexibel.
zaratoestra
Reisexpert
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2010 12:15

Bericht door zaratoestra » 25 aug 2013 20:51

had ook al gedacht aan die Seishun pass te combineren. Maar probleem is echt wel dat die seizoensgebonden is. Het licht eraan of we een dubbel of multiple entry visum voor China kunnen versieren. Anders lijkt het erop dat we eerst China bereizen en dan pas naar Japan gaan. Wat maakt dat we die Seishun pass op onze buik kunnen schrijven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten