18 jaar oud en alleen op reis, (on)verstandig?

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
Floor88
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Floor88 » 05 okt 2007 13:37

He allemaal,

Afgelopen zomer heb ik eindexamen VWO gedaan, omdat ik heel erg van reizen hou heb ik besloten om niet meteen te gaan studeren, maar een tussenjaar te nemen en in dat jaar een mooie reis te gaan maken. Zo gezegd, zo gedaan: over 2 weken vertrek ik voor 5 maanden naar Zuid-Oost Azie! Ik begin met ruim 2 maanden vrijwilligerswerk in Chiang Rai (Noord Thailand) en daarna wil ik zelfstandig Malaisie en Indonesie gaan ontdekken. Ik eindig mijn trip in Hong Kong.

Als ik mensen vertel over mijn plannen kijken ze me meestal verbaasd aan en vragen meteen met wie ik ga. Als ik daarop antwoord dat ik alleen ga is de tweede vraag meestal of ik met een organisatie op pad ga, waarop ik ze vertel dat dit niet het geval is. De meete mensen vinden het gewaagd en riskant. Nou wil ik graag de mening van doorgewinterde reizigers horen. Is het onverstandig om als broekie van 18, vrouw, alleen op reis te gaan?

Ik moet erbij vertellen dat ik eerder op vakantie ben geweest naar Cuba en Suriname met mijn ouders. Vorig jaar heb ik Hong Kong en Bejing aan gedaan met een internationaal uitwisselingsproject. Dus ik heb wel iets van de wereld gezien, maar altijd met veilige entourage.
Overigens heb ik heel bewust gekozen voor Azie, ik zou nooit in mijn eentje naar Zuid-Amerika of Afrika gaan.

Ik ben benieuwd naar jullie mening (enne tips zijn natuurlijk altijd welkom!)
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 05 okt 2007 14:09

ik denk dat als je 18 bent (ongeacht het geslacht) dat je op eigen benen moet kunnen staan (wil niet meteen zeggen dat je dat ook moet doen).

Als je jezelf kunt redden in Haarlem waarom dan niet in het buitenland?Het is wat lastiger als er echt wat zou gebeuren, maar wat als je ouders op vakantie zijn terwijl jij thuis iets krijgt? Dat is hetzelfde, dan kunnen je ouders er ook niet direct bij zijn.

Wel vind ik dat je je zaken goed moet regelen, zoals verzekering, de dingen thuis en je ouders goed op de hoogte moet houden met wat je gaat doen en waar ze wat kunnen vinden als je wat nodig hebt.

En doe geen dingen die je in Nederland ook niet zou doen. Dan denk ik dat je ook als je 18 bent goed rond zou moeten kunnen trekken :)
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 05 okt 2007 14:38

ik zie het probleem niet! 18 of 22. een piezeltje meer levenservaring waardoor je misschien minder snel uit het lood geslagen bent maar dat is ook alles

Mensen die zelf nooit ongeorganiseert hebben gereisd of nooit buiten europa zijn geweest denken soms dat de wereld er aan de andere kant heeeeeel anders uit ziet. Maar als je hier een treinkaartje kunt kopen dan kun je dat in azie ook!
Azie is daarbij zo ongelooflijk makkelijk. Er is zoveel toerisme en ook heel veel backpackers dat je echt niets spannends hoeft te gebeuren. op iedere hoek van de straat is een plek om te overnachten en wat te eten. en dat is toch de basis :wink:

Vrouw alleen: dan is azie juist ideaal. veiliger kan het volgens mij niet. veiliger dan europa, in mijn ogen.
Er reizen zoveel mensen alleen en iedereen let een beetje op elkaar. wanneer je je niet lekker voelt ofzo dan spreek je gewoon iemand aan en je kunt er vergif op innemen dat iemand dan wat op je gaat letten, of je eventjes mee op sleeptouw neemt als je in een dipje zit of wat dan ook.

maak je geen zorgen, vertel je omgeving dat ook niet te doen en dan komt het goed!!

enneh, wie weet lopen we elkaar nog tegen het lijf. ik vertrek over 3 dagen maar begin aan de andere kant van de wereld. ik ben in januari en februari in thailand en laos ( denk ik).
Als je het leuk vind en het komt zo uit dan spreken we wat af. ik reis ook ( als meisje/vrouw) alleen. Ik ben te volgen op www.bolletjeom.nl Heb jij een weblog?

groetjes rudi
Gebruikersavatar
loesopreis
Wereldreiziger
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jul 2007 19:46

Bericht door loesopreis » 05 okt 2007 22:37

Floor88 schreef: Als ik mensen vertel over mijn plannen kijken ze me meestal verbaasd aan en vragen meteen met wie ik ga. Als ik daarop antwoord dat ik alleen ga is de tweede vraag meestal of ik met een organisatie op pad ga, waarop ik ze vertel dat dit niet het geval is. De meete mensen vinden het gewaagd en riskant. Nou wil ik graag de mening van doorgewinterde reizigers horen. Is het onverstandig om als broekie van 18, vrouw, alleen op reis te gaan?
Zulke vragen uit de omgeving krijgt zo'n beetje iedereen die op reis gaat, of je nou 18 bent of 28. Ik ben inmiddels al een paar keer voor enkele maanden weg geweest, soms alleen en soms niet, maar nog steeds zuchten mensen opgelucht als ik zeg dat mijn vorige reis met mijn vriend samen was. Voor wie het onbekend is, kan het heel spannend klinken dat je alleen gaat. En het kan ook spannend zijn, maar dat maakt het niet onmogelijk.

Ga dus vooral niet teveel af op de mening en niet altijd realistische ideeën. Neem tips van andere reizigers ten harte, pas goed op jezelf als vrouw van 18 alleen, en geniet van het reizen!

Groetjes Loes
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 06 okt 2007 11:37

Leeftijd is niet belangrijk, het gaat erom hoe je je er bij voelt. Ik ben 18 jarigen tegengekomen die zich op reis zelfverzekerder voelden en minder bang waren om 'alleen' (voor zover dit uberhaupt mogelijk is!) dan 30 of 40 jarigen.

Fijne reis!!!!


Jenny
Floor88
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 sep 2007 11:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Floor88 » 06 okt 2007 12:29

Bedankt voor jullie reachties allemaal!
Zelf vind ik ook dat je als 18-jarige kunt reizen, anders zou ik het natuurlijk niet doen. Maar heel af en toe sluipt de twijfel erin en vraag ik me af of het allemaal gaat lukken.
Kun je met engels een eind komen in Azie? Is het mogelijk om met de locals te communiceren? Hadden jullie een taalgids mee?

@ Rudi:
Ja wie weet komen we elkaar wel tegen! Ik ben tot en met december in Chiang Rai en hoe het daarna allemaal gaat lopen weet ik nog niet precies. Ik wil iig Bangkok gaan verkennen, maar misschien wil ik eerst iets meer van het noorden zien. Ik zal je website in de gaten houden. Ik ben te volgen via http://floor88.aroundtheglobe.nl/
Morgen vertrek je he?! Heel veel plezier!
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 06 okt 2007 13:10

overmorgen vertrek ik ( kriebels!!!)

communiceren, over het algemeen geen probleem. veel mensen spreken wat engels en de aziaten zijn erg geduldig. dus met handen en voeten, een beetje dingen aanwijzen kom je erg ver.
Mocht je nog een heel klein gaatje in je rugzak hebben koop dan een point-it boekje
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten