Internet op je mobiel in China

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
Jurifa

Internet op je mobiel in China

Bericht door Jurifa »

Hoi iedereen,

Volgend jaar ga ik naar China toe en als voorbereiding hierop wil ik graag weten hoe ik internet op mijn mobiel kan hebben zonder afhankelijk te zijn van wifi of een Nederlandse provider.

Om deze reden heb ik al op het internet gekeken maar de informatie die ik vind lijkt soms erg tegenstrijdig. Zo kan je blijkbaar in winkels gewoon een pre-paid kaart kopen. Maar pre-paid kaarten mag je blijkbaar niet altijd kopen zonder chinees paspoort. Daarnaast zijn er blijkbaar 3 verschillende telefoonmaatschappijen in China van wie je een pre-paid kaart kan kopen. Het is echter niet duidelijk of deze pre-paid kaarten ook internet bevatten.

Dit brengt mij uiteindelijk tot de volgende vragen:

1) Hoe kan je betrouwbaar internet krijgen in China zonder afhankelijk te zijn van WIFI of een Nederlandse provider?

2) Als je dit via een pre-paid kaart doet welke mag ik dan kopen zonder chinees paspoort? En welke pre-paid kaart is inclusief internet?

3) Is er een bron die in een indicatie geeft van de kosten voor mobiel internet in China?

Alvast bedankt,

Alyssia
Tibetlover
Reiziger

Re: Internet op je mobiel in China

Bericht door Tibetlover »

Ik adviseer je een SIM card van China Unicom te kopen. Daarmee kun je gebruik maken van hun 4G netwerk. Dat kun je met een SIM card van China Mobile niet. Reden: China Mobile gebruikt een Chinees systeem en daarmee kun je met Europese smartfoons geen 4G gebruiken terwijl China Unicom een internationaal systeem gebruikt waarmee dat wel kan. Ik koop mijn SIM card altijd bij een klein straatwinkeltje op de hoek bij mijn hostel en daar heb ik geen paspoort voor nodig als ik hem koop (laatste SIM card daar afgelopen oktober gekocht). Ik denk dat als je hem koopt bij een officiële zaak van China Mobile, dat je dan wel een paspoort nodig hebt, maar dat weet ik niet zeker. Je kunt een SIM card kopen voor 150 yuan. Je moer er dan wel nog meer data op laten zetten als je wilt internetten. Ik laat dat altijd door iemand lokaal doen (iemand vn mijn hostel of mijn gids), maar ik neem aan dat ze dat ook in de zaak van China Mobile voor je kunnen doen (als ze daar een beetje Engels spreken). Ik geloof dat ik de laatste keer voor 40 yuan 400 Mb had. Dat bedrag gaat dan van de 150 yuan af. Die 400 Mb gelden dan voor die maand. In een volgende maand moet je er weer meer data opzetten.
Jurifa

Bericht door Jurifa »

Beste Tibetlover,

Heel erg bedankt voor je reactie. Het ziet er dus naar uit dat ik iemand om hulp moet vragen om internet te regelen. En natuurlijk een kraampje om de hoek vinden. Ik begin mijn reis in Beijing, heb je enig idee hoe je kraampjes herkend waar ze Sim kaarten van China Unicom verkopen?

Alvast bedankt,

Jurifa

n.b: ik heb het nagevraagd bij China unicom, via all officiële wegen heb je inderdaad een chinees paspoort nodig.
Tibetlover
Reiziger

Hoewel ik er niet 100% zeker van ben (heb het zelf nooit gedaan) denk ik dat je toch ook met een niet Chinees paspoort een SIM card moet kunnen kopen. Tenminste in de grote steden en de toeristische gebieden, waar ook veel buitenlandse toeristen komen. Ik ontmoette oktober jl. In ieder geval een Tsechisch stel die ieder een Chinese SIM card op het vliegveld van Chengdu hadden gekocht. Ik neem dus aan dat je er ook een op het vliegveld van Beijing kunt kopen. Wat betreft straatwinkeltjes waar ze SIM cards verkopen, dat zie je al snel door de reclame voor China Unicom of China Mobile. Dus let op de reclame biljetten bij die zaakjes.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

@Yvonnetje ? :)
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Tibetlover
Reiziger

Tibetlover schreef:Ik adviseer je een SIM card van China Unicom te kopen. Daarmee kun je gebruik maken van hun 4G netwerk. Dat kun je met een SIM card van China Mobile niet. Reden: China Mobile gebruikt een Chinees systeem en daarmee kun je met Europese smartfoons geen 4G gebruiken terwijl China Unicom een internationaal systeem gebruikt waarmee dat wel kan. Ik koop mijn SIM card altijd bij een klein straatwinkeltje op de hoek bij mijn hostel en daar heb ik geen paspoort voor nodig als ik hem koop (laatste SIM card daar afgelopen oktober gekocht). Ik denk dat als je hem koopt bij een officiële zaak van China Mobile, dat je dan wel een paspoort nodig hebt, maar dat weet ik niet zeker. Je kunt een SIM card kopen voor 150 yuan. Je moer er dan wel nog meer data op laten zetten als je wilt internetten. Ik laat dat altijd door iemand lokaal doen (iemand vn mijn hostel of mijn gids), maar ik neem aan dat ze dat ook in de zaak van China Mobile voor je kunnen doen (als ze daar een beetje Engels spreken). Ik geloof dat ik de laatste keer voor 40 yuan 400 Mb had. Dat bedrag gaat dan van de 150 yuan af. Die 400 Mb gelden dan voor die maand. In een volgende maand moet je er weer meer data opzetten.
Even een update m.b.t. mijn bovenstaande bericht. Ik had in november 2016 een Sim kaart van China Unicom gekocht bij een straatwinkeltje. Zonder identificatie met paspoort. Werkte prima en ik had 4G. Nu ik deze januari terug ben in China kon ik met deze Sim kaart in het geheel geen internet meer ontvangen. Het bleek dat China Unicom op alle anonieanoniSimkaartenme Simkaarten internet heeft geblokkeerd. Heb vandaag in Lhasa, Tibet een nieuwe Sim kaart van China Unicom gekocht. Met paspoort en de Sim kaart staat nu dus op mijn naam en werkt weer prima. Weer 4G. Kosten 100 yuan voor 2000 mb en weinig beltegoed. De eerste winkel van China Unicom kon overigens geen Sim kaart met paspoort op naam zetten. De tweede winkel kon dat wel. Met dank aan mijn gids want engels spraken ze in de winkels niet. Overigens kan ik nog wel steeds internet op mijn anonieme Sim kaart van China Mobile ontvangen. Daar kan ik echter geen 3G of 4G mee krijgen en is dus veel te langzaam in gebruik en werkt dus niet goed.
backpackjunkies
Contacteer:

Bericht door backpackjunkies »

Ook wij hebben in China een simkaart van China Unicom aangeschaft. We zijn in Xi'an gewoon een winkel binnen gelopen. Ze spraken daar niet heel goed Engels, maar met Google Translate erbij is het uiteindelijk helemaal gelukt. Simkaart hebben ze netjes geactiveerd en geïnstalleerd. We hebben er tijdens onze hele reis door China gebruik van kunnen maken. Dus met een beetje geduld en handigheid moet het wel lukken, ook al is het officieel dan allemaal niet mogelijk. Succes ermee!
And so our journey continues... *; | www.backpackjunkies.nl | Momenteel in New York City ^O^
Tibetlover
Reiziger

backpackjunkies schreef: 02 mar 2017 05:20 Ook wij hebben in China een simkaart van China Unicom aangeschaft. We zijn in Xi'an gewoon een winkel binnen gelopen. Ze spraken daar niet heel goed Engels, maar met Google Translate erbij is het uiteindelijk helemaal gelukt. Simkaart hebben ze netjes geactiveerd en geïnstalleerd. We hebben er tijdens onze hele reis door China gebruik van kunnen maken. Dus met een beetje geduld en handigheid moet het wel lukken, ook al is het officieel dan allemaal niet mogelijk. Succes ermee!
Maar ik neem aan dat je wel je paspoort nodig had om de simkaart te kunnen krijgen?
backpackjunkies
Contacteer:

Bericht door backpackjunkies »

Tibetlover schreef: 02 mar 2017 07:16
backpackjunkies schreef: 02 mar 2017 05:20 Ook wij hebben in China een simkaart van China Unicom aangeschaft. We zijn in Xi'an gewoon een winkel binnen gelopen. Ze spraken daar niet heel goed Engels, maar met Google Translate erbij is het uiteindelijk helemaal gelukt. Simkaart hebben ze netjes geactiveerd en geïnstalleerd. We hebben er tijdens onze hele reis door China gebruik van kunnen maken. Dus met een beetje geduld en handigheid moet het wel lukken, ook al is het officieel dan allemaal niet mogelijk. Succes ermee!
Maar ik neem aan dat je wel je paspoort nodig had om de simkaart te kunnen krijgen?
Ja klopt, die moesten we wel laten zien inderdaad.
And so our journey continues... *; | www.backpackjunkies.nl | Momenteel in New York City ^O^
ClairevH
Vakantieganger

Bericht door ClairevH »

Ik kom ook websites tegen waar je die sims kunt bestellen en naar je hotel kunt laten brengen .. Iemand daar ervaring mee ? Dan heb je voor 50 usd een simkaart met 6 gb internet erop..

Ik wil echt 100% zekerheid hebben van internet daar omdat ik mijn kinderen thuis heb zitten en dus echt wel bereikbaar wil zijn.. Geen zin in gedoe.
Tibetlover
Reiziger

ClairevH schreef: 10 mei 2017 13:07 Ik kom ook websites tegen waar je die sims kunt bestellen en naar je hotel kunt laten brengen .. Iemand daar ervaring mee ? Dan heb je voor 50 usd een simkaart met 6 gb internet erop..

Ik wil echt 100% zekerheid hebben van internet daar omdat ik mijn kinderen thuis heb zitten en dus echt wel bereikbaar wil zijn.. Geen zin in gedoe.
Ik heb geen ervaring met het bestellen van een simkaart. Schaf hem altijd in China zelf aan. Maar 50 usd lijkt me erg duur. En 6 gb lijkt me dat je niet nodig hebt. Zeker omdat je eigenlijk in alle hotels en restaurants gratis wifi hebt.Ik had volgens mij afgelopen januari een simkaart met 2gb aan data voor Yuan 100 (zo'n 13/14 euro). Let er wel op dat je een simkaart van China Unicom aanschaft want (alleen) daarmee heb je 4G. En je hebt je paspoort nodig om in China een simkaart te kunnen aanschaffen.
ClairevH
Vakantieganger

Bericht door ClairevH »

super.. dank je voor je antwoord. Dan koop ik het gewoon daar.

Dat kan op de luchthaven van hong kong al? Of is Hong kong nou net niet de plek ?

Ik kom nl. aan in hong kong, blijf een aantal dagen in Macau (ivm bezoek partner) ga dan naar Hong Kong en vanuit daar ga ik 3 weken rondreizen in mijn eentje. Dus wel handig als ik zsm een sim heb.
Tibetlover
Reiziger

ClairevH schreef: 10 mei 2017 20:25 super.. dank je voor je antwoord. Dan koop ik het gewoon daar.

Dat kan op de luchthaven van hong kong al? Of is Hong kong nou net niet de plek ?

Ik kom nl. aan in hong kong, blijf een aantal dagen in Macau (ivm bezoek partner) ga dan naar Hong Kong en vanuit daar ga ik 3 weken rondreizen in mijn eentje. Dus wel handig als ik zsm een sim heb.
Geen idee of je in Hongkong een Chinese simkaart kunt kopen. Ik kom nooit in Hongkong. Gewoon daar vragen denk ik. Maar omdat je sinds een klein jaar je paspoort moet laten zien om een Chinese simkaart te kopen ( de simkaart wordt op je naam geregistreerd) zou dat wellicht een probleem kunnen vormen.
ClairevH
Vakantieganger

Bericht door ClairevH »

Uiteraard Ad heb ik dat overwogen maar ii vertrek met beetje "pech" al de 20e. Dus iets georganiseerds boeken lukt niet meer En ik wil geen groepsreis Plus de kosten zijn dan vele malen hoger dan dat ik zelf zoubdoem
Plaats reactie