Geen toestemming van hypotheekverstrekker voor verhuren huis

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

Geen toestemming van hypotheekverstrekker voor verhuren huis

Bericht door bolletjeom »

Ik kwam een vraag tegen bij " alles over" in het hoofdstukje "huis verhuren". huis verhuren wanneer je op reis bent
Omdat meer mensen dit soort vragen hebben heb ik hem even naar het Forum gesleept om er hier antwoord op te geven.
Ten eerste wil ik even zeggen dat dit hele goede informatie is, ik ga namelijk april 2007 voor een half jaar naar Turkije en wil dus ook mijn appartement gemeubileerd verhuren. Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik dus geen toestemming van mijn hypotheekverstrekker krijg, maar ik heb informatie opgevraagd over gemeubileerd verhuren bij "Direct Wonen"en daar staat in dat zij het niet voor mij kunnen verhuren als ik geen schriftelijke toestemming heb van de bank?? Mijn andere vraag is, hoe zit het met inkomstenbelasting bij gemeubileerd verhuren? Ik ben namelijk niet zeker van een baan als ik in Turkije ben, heb wel gratis onderdak.

Groetjes,
Sandy
Hi Sandy,
Ja, dat is inderdaad een veel voorkoment probleem. Dat je geen toestemming krijgt en dat Direct wonen die inderdaad nodig heeft!.

de enige oplossing is "illegaal" onderverhuren ...maar daar zijn wel risico's aan verbonden. Als je heel veel pech hebt, hele grote risico's! Gelukkig gaat het meestal goed. Maar denk hier echt even 10 keer goed over na!

Ik weet niet precies wat je bedoeld met inkomsten belasting of dat je ook je afvraagt wat voor gevolgen het heeft voor de hypotheekrente terug gave.
ik ben niet helemaal een belasting expert dus ik zou als ik jou was gewoon eens lekker aan de telefoon gaan hangen met de belasting dienst!
En als ik je nog een advies mag geven....doe dit gerust 2 keer. ik heb namelijk wel eens 4 keer verschillende info van de belastingdienst jongens gekregen over hetzelfde onderwerp! :?:

huur inkomsten....nou, ja...het woord zegt het al...het zijn inkomsten. Er is een bepaald bedrag dat je niet op hoeft te geven maar alles boven dat bedrag wel. En daar ga je dus inderdaad belasting over betalen!

Ik ga er even vanuit dat je hypotheek betaald en gewend bent rente terug te krijgen. Hoeveel je terug krijgt is geralteerd aan je inkomsten ( salaris). Verdien je dus in een jaar veel minder dan eht jaar daarvoor dan krijg je dus minder belasting terug. Per saldo betaal je dan dus per maand meer voor je huisje.

ken je niet iemand heel goed die in je huisje zou willen en die er ook zeker weten weer uit gaat als je terug komt? EN ook financieels stabiel en betrouwbaar genoeg is om de huur te betalen?

bij de rechtwinkel kun je standaard contracten halen voor "huur voor bepaalde tijd".
Let op dat woord Bepaalde tijd...is het er 1 voor onbepaalde tijd dan kan je de huurder er niet meer uit krijgen

ik hoop dat ik je zo wat geholpen heb.
groetjes rudi[/url]
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Timski

Bericht door Timski »

Hoi,
mn vriendin en ik vertrekken in Feb ook voor 7 maanden op reis. We hebben een gekocht appartement en gaan deze onderverhuren aan een bekende. Zoals hierboven inderdaad staan beschreven, houden wij het ook stil tov de bank, volgens onze belasting adviseur hoeven we de inkomsten van de huur niet door te geven. Wij hebben ook via Direkt wonen enz geprobeerd, maar nadeel hieraan is dat het je geld kost en alles via de officiele wegen moet. Wij hebben gewoon iedereen die we kennen gemaild en gezegd dat we iemand zochten en via via meldde een bekende zich. We hebben ook ervaren dat je pas ongeveer twee maanden voor vertek je serieuze kandidaten krijgt, omdat mensen per direkt erin willen en niet 4 maanden kunnen/willen wachten. Er is idd een standaard huurcontract te verkrijgen bij de rechtswinkel welke nog aan te passen is aan de wens van beiden partijen!
Hoe dan ook blijft het even veel energie, uitzoek werk en geluk.....
succes!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Timski,

Heb je toevallig een digitale versie van zo'n contract? Het zou namelijk misschien wel handig zijn om zo'n document op de site te plaatsen. Dan hoef je ook daar niet meer achter aan wanneer je in zo'n zelfde situatie zit?
Timski

Bericht door Timski »

evanerp schreef:Timski,

Heb je toevallig een digitale versie van zo'n contract? Het zou namelijk misschien wel handig zijn om zo'n document op de site te plaatsen. Dan hoef je ook daar niet meer achter aan wanneer je in zo'n zelfde situatie zit?
Nee, helaas niet, we hebben een uitgeprint exemplaar van de rechtswinkel gekregen. Maar we gaan hier de komende weken mee aan de slag, als we meer bruikbare info tegenkomen of sites vinden waar de contracten wel vandaan te halen zijn, laat ik het hier weten!

gr,
tim
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Die standaard contractjes zijn op te vragen bij rechtwinkels. En volgens mij wijzigen die nog wel eens als er weer wat in de wet wijzigd dus ik zou altijd voor een recent exemplaar gaan van de rechtswinkel!

ik moet zeggen dat het natuurlijk heel mooi is als je een bekende kunt vinden en alles goed gaat.
Mijn nadeel is dat ik jaren in de makelaardij heb gezeten en dan zie je de verhalen waarbij het fout is gegaan.
Die heb ik persoonlijk net iets te vaak gehoord EN ik weet wat de gevolgen zijn voor de huiseigenaar.
Ik ben zelf ook eens flink belazerd door mensen die ik dacht heel goed te kennen. en dat ging om een weekje oppassen op mijn huis! :roll:
ken je het liedje van Patermoeskroen?:
"en ze was er met al mijn zooi vandoor...."?

Ik ben dan ook blij dat ik geen koopwoning meer heb :wink:
Wij gaan waarschijnlijk onze huurflat wel verhuren via Direct wonen. Ok, het kost geld...maar als je dat laat betalen door de huurder...?!?!?
En je hebt er veel zekerheden voor terug

rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Timski

Bericht door Timski »

Voor beide oplossingen is wat te zeggen. Een ieder moet gewoon doen wat het beste aanvoelt.
Plaats reactie