Ethiopië per 4x4

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 12 nov 2009 15:22

Hoi,

Kent iemand een plaatselijke verhuurmaatschappij in Ethiopië voor een niet te prijzige 4x4 (eventueel met daktent).
Info omtrent reizen per 4x4 in Ethiopië is ook welkom.
Maaike T

Bericht door Maaike T » 18 jan 2010 02:40

Ben je inmiddels als wat wijzer geworden over autohuur zonder gids?

Ik las vandaag ergens anders http://ethiopie.startpagina.nl/prikbord ... g-10399576 het volgende:
Heb je wel een Ethiopisch rijbewijs? Zelfs een internationaal rijbewijs wordt niet geaccepteerd. Om een Ethiopische rijbewijs te krijgen ben je in Addis Abeba ongeveer een dag bezig. Je gaat naar De Nederlandse ambassade en daar krijg je een uitreksel van je rijbewijs in het Engels, met daarop een stempel van de ambassade. Daarmee ga je naar een kantoor van Buitenlandse zaken (vlakbij het Hilton hotel, tegenover het paleis van President Girma) Je laat het document daar stempelen, waarna je naar het kantoor van Road Authorities gaat en je Ethiopische rijbewijs krijgt. Het laatst kantoor vraagt wat van je geduld!
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Bericht door Robin » 18 jan 2010 20:13

Wij hebben vorig jaar in Ethopie een Nederlander ontmoet die daar werkte. Hij had met vrienden die op vakantie waren een Jeep gehuurd en reed NOOIT zelf in een auto. In Ethiopie is bijna geen gemotoriseerd verkeer op de weg, maar wel heel veel mensen, ezels en andere dieren. De auto's (meestal bussen) die er zijn rijden VRESELIJK hard, echt heel onverantwoord. Het grote probleem is dat als jij uit moet wijken voor iets of iemand of als iemand gewoon ineens voor je auto loopt en dan je iemand aanrijdt die overlijdt JIJ ALTIJD DE SCHULDIGE BENT en ZONDER VRAGEN voor minstens 10 JAAR de cel in gaat. Geen pretje in Ethiopie lijkt me. Uiteraard zal er ook een vergoeding aan de slachtoffers betaald moeten worden.

Mijn vader vertelde ooit dat zijn collega's in Ethiope absoluut niet zelf mochten rijden omdat de kans bestond dat mensen dode babies voor de auto gooien in de hoop dat er geld te halen viel. Nou is dit een verhaal uit de oude doos (mijn vaders is inmiddels 67), maar Ethiopie is een heel arm land en ik kan me voorstellen dat mensen in hun wanhoop rare dingen doen.

Ik zeg niet dat je niet zelf kan/moet rijden in Ethiopie, maar je moet wel weten wat de risico's zijn en waar je op moet letten.

Wij hebben gewoon met het openbaar vervoer gereisd. Dat was niet altijd comfortabel maar je kan overal komen en je hebt veel contact met de lokale mensen!
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 21 jan 2010 08:15

Mercikes voor jullie reactie's. Ondertussen heb ik reeds een andere reis gemaakt (net thuis). Maar ik ga deze info zeker in mijn achterhoofd bewaren voor een eventueel toekomstig bezoek aan dit land.
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Bericht door Robin » 21 jan 2010 09:41

Kohraya,

Ethiopie is absoluut een aanrader dus ik zou het zeker op je lijstje zetten! Het noorden heeft veel onverwacht mooie bezienswaardigheden (bijv. kastelen, in stenen/grotten uitgehouwen kerken, bijzondere kerkjes op eilandjes), je kan prachtig trekken in de Simiens Mountains. In het zuiden heb je nog een aantal parken waar je naartoe kan, maar verwacht niet alteveel van het wildlife.

Verder is het natuurlijk bijzonder om te zien met eigen ogen hoe Ethiopie eruitziet en hoe de mensen daar leven.

Reizen met openbaar vervoer is niet heel comfortabel maar wel te doen. Eventueel kan je in het noorden een paar stukken vliegen, dat scheelt veel tijd als je maar een paar weken hebt.
Maaike T

Bericht door Maaike T » 11 feb 2010 15:54

Robin, wanneer ben jij geweest?
Heb je een reis=/routeverslag bijgehouden?
(wij gaan in okt 4 weken met een auto + gids/chaff.
Noorden (+/- 11 dagen) met een minibusje, zuiden (+/- 17 dagen) met een landcruiser.
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Bericht door Robin » 11 feb 2010 21:59

Hi Maaike,

Wij zijn eind 2008 een maand in Ethiopie geweest (november). We hebben met de bus gereisd, eerst het noordelijke rondje (Addis Ababa, Bahir Dar/Lake Tana/Lake Monasteries/ Blue Nile outlet (met nijlpaarden!!!), Gondor (royal enclosure, bad van Keizer Fasiladas), Debark - Trekking Simiens Mountains, Axum, Adwa, Mekele, Tigray area, Lalibela (via een tussenstop in een plek waarvan ik de naam even niet meer weet), weer terug naar Addis en daarna naar Arba Minch en een uitstapje naar Koncho. We hadden al gehoord dat de mensen in het zuiden niet altijd even vriendelijk zijn en nadat we tijdens een wandeling naar een dorp bij Konjo door kinderen met stenen bekogeld waren omdat we onze lege fles niet af wilden geven gecombineerd met een medisch mankementje waarvoor we eigenlijk naar een dokter wilden (en een goede dokter op het platteland is heel moeilijk te vinden in Ethiopie) hadden we het wel een beetje gezien in het zuiden en zijn we teruggereisd naar Addis Ababa.

We vonden Ethiopie echt een fantastisch land. Het was onze eerste ervaring in Afrika (met uitzondering van egypte :) ) en het was helemaal niet wat we ervan verwacht hadden. Ethiopie heeft heel veel cultuur en historie. En daarnaast is het landschap ook prachtig, met name de trekking in de Simiens Mountains vonden we fantastisch. Ook de trip door de Tigray area met de in de rotsen uitgehouwen kerken (m.n. Abuna Yemata) vonden we heel bijzonder.

Ik weet niet wat jullie plannen zijn. Ben wel benieuwd, misschien kan ik je nog wat tips geven. De trekking in de Simiens mountains bijvoorbeeld was echt fantastisch, maar we waren absoluut niet voorbereid op de kou 's nachts. Je hebt echt een muts, handschoenen, dikke trui, winddichte jas en bij voorkeur een eigen matje en goede slaapzak nodig (in de matjes en slaapzakken die je bij het national park office huurt zitten vlooien!!!!!!) Het vroor 's nachts en zo gauw de zon onderging werd het echt ijskoud en begon het te waaien. Pinnen kan je op meerdere plekken in Ethiopie maar alleen met een visa card of je kan cash geld wisselen (dollars). Internet is alleen in Addis Ababa te doen. Er is wel internet buiten de hoofdstad, maar meestal staan er meerdere computers die allemaal over 1 telefoonlijn proberen data te downloaden..... bijzonder langzaam dus. Laat maar weten of je meer vragen hebt.
Maaike T

Bericht door Maaike T » 12 feb 2010 10:18

Super zo'n uitgebreide reactie.
Zelf had ik Ethiopië (nog) niet op ons verlanglijstje staan (zouden eigenlijk Namibie/Botswana/Mozambique doen), maar een kennis van ons vertelde dat ze een auto en gids hadden geregeld in Eth. En zo ben ik ook eens gaan zoeken op internet wat de mogelijkheden waren.
In eerste instantie wilden we weer zelf rondrijden (2 x eerder gedaan met een 4 WD-camper in Zuid-Afrika en Namibië), maar na jouw eerdere berichtje over de grote risico’s van zelf rijden, zijn we daar direct van afgestapt.
We regelen het ook via een Nederlander die in Eth. woont. We hadden al een voorstel voor een route gekregen, maar we hebben wat wijzigingen aangebracht. Gisteren zou dat met de desbetreffende chauffeur/gids worden besproken. We krijgen vandaag (vanavond) antwoord wat mogelijk is.
Trekkings zit er niet in, want ik heb een slechte conditie. Last van 1 been, zeker op onregelmatig terrein, een hartslag van 100 p/min. in rust, een lading staal in mijn rug i.v.m. een gebroken ruggenwervel (gelukkig gerenoveerd en ik zit niet in 'n rolstoel) en dan nog wat kwaaltjes. Voor mij worden vakanties dan iets beperkter dan alleen basic, ongelukkig in tentjes liggen en veel sjouwen met ‘n (zware) rugzak…..
We slapen dus wel in budgethotel/questhouse/hutt. Ik neem voor mijn rug nog een extra selfinflating matje mee, voor het geval ergens een matras teveel problemen geeft.
Globaal gaan we dus eerst een dag of 11 naar het noorden (Debre Libanos, Hahir Dar, Gongorra, Gondar, Lalibela, Dessie). Dan via Addis zo’n 17/18 dagen naar het zuiden (Wolliso, Arba Minch, Jinka, Turmi, Yabelo Yirgalem, Dinsho, Lagano, Awash, Nazareth).
Dit is in grote lijnen de route. Maar er komen nog wijzigingen, want we willen ook nog naar Harar. In het zuiden stonden natuurlijk een aantal stammen ingepland, maar bijv. de Mursi is zo ontzettend commercieel, dat het voor mij al niet meer hoeft. We hebben dus gevraagd een route samen te stellen langs de minder bekende stammen. Visum is tegenwoordig nog maar 30 dagen geldig, dus moet het binnen die dagen eigenlijk allemaal gaan gebeuren.
In het noorden gaan we ook nog naar een schooltje wat spullen brengen. Hier hebben ze ’s morgens 80 kinderen en ’s middags een andere groep van 80 kinderen in 1 klas zitten. Alleen bankjes om op te zitten, vrijwel geen tafeltjes, geen pennen, potloden, schriften, boeken etc. Ach je kent het wel. Van alles niets en datgene wat er is valt van ellende uit elkaar.
De vlooienpoeder en sprays staan al op ons lijstje voor mee te nemen, omdat je in de meeste kerken je door de vlooien loopt.
Robin
Reisexpert
Berichten: 211
Lid geworden op: 17 jul 2009 11:13

Bericht door Robin » 12 feb 2010 11:18

Hi,

Leuke route. Vlooienpoeder is inderdaad wel een must. Voor de kerkjes zou ik je aanraden ook plastic zakken om je voeten te binden zodat ze niet in je broekspijpen kunnen springen. Een goede riem en je t-shirt in je broek is ook een aanrader. Er zijn mensen die dat niet doen, maar wij waren net vlooienvrij en hadden er echt geen zin meer in. Lokaal kan je ook goede sprays kopen (volgens mij wat giftiger dan wat er in NL verkocht wordt, maar neem zeker ook alvast een bus mee).

Het zuiden is grotendeels wel commercieel. Maar dat komt volgens mij ook door de toeristen. De meeste mensen huren een jeep met chauffeur. Als je nagaat dat je in Ethiopie buiten de hoofdstad eigenlijk geen personenauto's ziet behalve 4WD van hulpverleningsorganisaties (en dus 4WDs van toeristen) kan je wel begrijpen dat alle mensen iets van je willen. Als je vervolgens niets geeft, worden met name de kinderen soms erg vervelend. Hou er ook rekening mee dat je voor alle foto's geld moet betalen (dus klein geld sparen voor het zuiden!). Volgens mij is het handig om met je chauffeur/gids af te spreken dat hij dat regelt. Hopelijik is het bij de minder toeristische stammen wat rustiger.
Maaike T

Bericht door Maaike T » 12 feb 2010 11:37

Vlooien: ik had begrepen dat als je sokken over je broekspijpen aantrekt je ook redelijk vlooienvrij kunt blijven. In ieder geval zal ik ook mijn broek insprayen met DEET. Hoop dat dat ook helpt. Hoe heeft dat spul in Ethiopie?
In Namibie en ZA hadden het lokale 'peacefull sleep' en 'tabbart' tegen de (malaria)muggen. Dit was volgens mij ook giftiger dan toegestaan in Ned., maar het werkte wel.

Ja dat is het nadeel van het zuiden. Teveel toeristen. Heb zelfs al gehoord dat de Mursi-vrouwen even de schotel uit hun lip halen en vervolgens de lip over het hoofd doen voor een foto. Kijk daar zit ik dus niet op te wachten. Dan liever andere route, waar we gewoon over markten kunnen struinen. Dan zien we genoeg. Daarom hoop ik ook dat we een minder bekende route kunnen nemen. We hebben in ieder geval zelf een goede wegenkaart aangeschaft (komt morgen). Verder heb ik gisteren 'The Bradt Travelguide' van Eth. besteld.
Maaike T

Bericht door Maaike T » 15 feb 2010 16:35

Er zijn inderdaad wat wijzigingen aangebracht.
We blijven nog een dag langer in Ethiopie.
Bezoek aan de Mursi is eruit gehaald.
We gaan langs wat minder bekende stammen. Situatie moet alleen per dag worden bekeken i.v.m. de toestand van de weg of de andere route wel/niet mogelijk is.

Dit wordt de definitieve route (per dag kunnen we nog wijzigingen aanbrengen, aangezien we maar met ons tweetjes met die chauff/gids op stap zijn):

Bole Airport - Addis Ababa
Addis Ababa - Debre Libanos
Debre Libanos - Bahir Dar
Bahir Dar - --------
Bahir Dar - Gorgorra
Gorgorra - --------
Gorgorra - Gondar
Gondar - Lalibela
Lalibela - --------
Lalibela - Dessie
Dessie - Awash
Awash - --------
Awash - Harar
Harar - --------
Harar - Nazreth
Nazreth - Langano
Langano - Dinsho
Dinsho - ---------
Dinsho - Yirgalem
Yirgalem - Yabelo
Yabelo - Turmi
Turmi - Jinka
Jinka - ---------
Jinka - Arba Minch
Arba Minch - ---------
Arba Minch - Wolliso
Wolliso - Addis Ababa
Addis Ababa - ----------
Addis Ababa - Bole Airport
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 15 feb 2010 17:37

dat ziet er weer goed uit, maaike!
Mag ik vragen. is dat nu erg veel duurder? een auto met chauffeur huren? ik neem aan dat je chauffeur en gids 1 endezelfde persoon zijn...
Maaike T

Bericht door Maaike T » 15 feb 2010 17:53

Ja chauffeur en gids zijn dezelfde persoon.

Totaal had ik 6 Nederlandse org. in Ethiope aangeschreven. Prijzen varieren van 60 - 139,00 euro per dag. We zitten nu op 62,72 pppd (29 dagen auto met chauff/gids, alle brandstof = ong. 5550 km, hotel, entrees). Alleen eten en drinken zit hier niet bij in. Dat is ongeveer 9 euro per dag (uitgebreid ontbijt, lunch, diner, drinken) Alcohol niet meegerekend.
Totaal incl vlucht 2300,-- pp.
Laatst gewijzigd door Maaike T op 15 feb 2010 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 15 feb 2010 18:08

aha, dus een soort toer. Das niet slecht. Zeker niet als er overnachtingen in hotels bij zitten!
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 15 feb 2010 19:02

Heel tof van je dat je ons op de hoogte houdt. Zo blijft Ethiopië bovenaan in ons lijstje hangen en weten we waar we moeten zijn voor goede raad ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast