Een aantal vraagjes

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Plaats reactie
NoaFloa
Reiziger
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 feb 2007 16:42

Bericht door NoaFloa » 31 okt 2007 10:42

Het zijn niet allemaal vraagjes specifiek over Azië, maar om het bij elkaar te houden en jullie ook vast wel antwoord weten op de meer algemene vragen:

* Hoelang van te voren moet ik mij melden ivm vaccinaties? Ik lees dat bij Hep. A tussen de 1e en 2e prik een half jaar zit ongeveer....maar wij zijn van plan om in maart te gaan.....moeten wij ons nu al daarvoor laten inenten dan?

* Hoe doen de lenzendragers c.q. -draagsters dat gedurende hun reis? Dragen jullie je lenzen à¼berhaupt niet of.......?
Ik neem wel een bril mee uiteraard, maar ben ook van plan om lenzen mee te nemen. Maar hoe kan ik deze het best vervoeren? Geadviseerd wordt om deze op een koele plek te bewaren...lijkt me lastig in die landen.

* Ik las ooit dat iemand in Azië een bril heeft gekocht, omdat het daar goedkoper was dan hier. Ik zou daar graag iets meer over willen weten.....wat voor monturen kennen ze daar? geslepen glazen? prijs?

* Beetje raar misschien, maar hoe zit het met het toiletpapier daar? Is dat standaard aanwezig? Of moet je echt geluk hebben dat het in de wat luxere hostels/guesthouses aanwezig is?

* Hebben de meeste guesthouses een kussen? Ik kan totaal NIET zonder kussen slapen, vandaar ik dan liever een eigen compact kussentje meeneem.

* Onze route zal waarschijnlijk Thailand-Laos-Cambodja- .... - Thailand zijn. Wat betreft de puntjes, wij zijn er nog niet helemaal over uit. Het vasteland van Maleisië, of het eiland Borneo....... Wat raden jullie aan? Kijkend naar onze route, wat is dan nog een extra aanvulling.....iets dat even heel anders is? We zullen er een kleine maand verblijven waarschijnlijk.....

Bedankt voor jullie antwoorden alvast!
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 31 okt 2007 12:23

* vaccinaties

De eerste vaccinatie tegen Hep A beschermt je voor een jaar. Wanneer je echter binnen een jaar een tweede spuit krijgt, ben je beschermd voor de rest van je leven.

Je kan deze spuit evt combineren met een vaccinatie tegen Hep B, je krijgt dan de zgn Twin-reeks. Je krijgt dan gedurende een jaar 3 spuiten.

* lenzen

Het is idd praktisch onmogelijk je lenzen koel te bewaren... Ik heb ooit de tip van mijn opticien gekregen om flessen lenzenvloeistof in de koelkast te bewaren ('beter te koud dan te warm'), maar zelfs dat is lastig wanneer je rond reist.

Zeker een bril meenemen! Je ogen kunnen irriteren door stof ed. Soms kun je ook handen niet wassen, dan kun je ook beter een bril dan lenzen dragen :roll:

Neem iig voldoende reserve lenzen mee! (Lenzen zijn o zo handig tijdens het zwemmen en/of duiken)

* Bril

Ik heb ooit problemen gehad met een glas in mijn bril. Zowel in Singapore als in Maleisie erin proberen laten zetten. Is echter niet gelukt... Mijn plastic montuur werd teveel verhit met als gevolg dat het uitgedroogd is. (Met dank aan Pearl voor het gratis vervangen!)

* Pleepapier

Meestal wel te koop in winkels, meestal niet aanwezig waar je het zou verwachten. Ehhhh, niet ranzig bedoeld, maar het niet gebruiken van WC-papier (maar water) went snel.

Bedenk ook dat de meeste leidingen in Azie totaal niet tegen papier kunnen! En er staat niet altijd een prullenbakje voor papier een maandverband.

* Kussens

Zijn er altijd wel. Soms een beetje dun, maar dan kun je er wat kleding onder leggen, als bv een fleece.

* Route


Het vaste land van Maleise en Borneo zijn beide mooi. Persoonlijk vond ik Borneo bijzonderder. Maar Kuala Lumpur zou ik ook niet over slaan! (Zie mijn websites)

Groet,


Jenny
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 31 okt 2007 13:28

Lenzen Bij mij was het probleem niet alleen warmte maar ook kou. (nepal). Mijn opticieen dacht dat lenzen niet konden bevriezen i.v.b. met de zout oplossing. Dus hebben we ff een testje gedaan. 30 min in de vriezer (op -10) en ze zijn kapot gevroren.

Ik bewaar ze nu in een stoffenzakje en in de verpakking midden in mijn tas. Ik hoop ze daarmee een beetje te beschermen. Bril heb ik ook mee, meest gebruikt is nog de zonnebril op sterkte.

WC papier Zoals jenny al aan geeft kopen. Die water methode heb ik nog niet gemastert.

Kussen Ik kan ook niet slapen zonder kussen. Mijn fleecetrui doet mooi dienst als extra kussen. Mijn lakenzak heeft een kussenstuk maar als je dat niet hebt zou je kunnen overwegen een kussensloop mee te nemen. Anders moet je telkens haren uit je trui trekken.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 02 nov 2007 02:04

Kussen:
ik heb een kussen sloop bij me waar ik wat kleding in prop. meestal trouwens voor in een bus of vliegtuig omdat ze altijd wel aanwezig zijn op de kamers.

Wc papier:
Ter plekke overal te koop. doe het in een plastic zakje want als er vocht bij komt is je hele rol naar zijn grootje.
Wanneer je een emmertje ziet staan met bergen papier dan is het de bedoeling dat je het papier niet doorspoelt.
Ben nu in Belize en ook hier kan het niet weggespoeld worden. In Mexico ook niet. Dus grote delen van de wereld kennen dit probleem

Lenzen:
Ik heb me er nooit zorgen om gemaakt en nooit problemen mee gehad. Wel altijd voldoende bij me gehad. ik nam maand lenzen mee. die bleken goedkoper dan dag lenzen en je sjouwt minder mee.
Natuurlijk altijd een bril mee.
Vraag eens rond naar die kleine flesjes vloeistof.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten