Duikspots op Bali en de Gili's

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Wereldreiziger
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 aug 2004 00:00

Bericht door Anne » 21 aug 2011 17:39

Ik ben bezig met het opstellen van een reisplannetje, maar kom er niet uit waar nu de beste duikspots zitten op Bali en/of de Gili eilanden. Het wrak bij Tulamben schijnt mooi te zijn op Bali, maar zijn er nog meer mooie plekken? En kunnen jullie duikscholen aanraden?
Of is het beter om met duiken te wachen tot de Gili's?
Het lijkt me super om maanvissen te zien, maar ook manta's, schildpadden en ander onderwaterleven is natuurlijk prachtig.
Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn, het is zo lastig kiezen!

Groetjes Anne
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 21 aug 2011 19:56

Wanneer ga je? Hoeveel ervaring heb je? Waar houd je van?

Maanvissen vind je met name bij Nusa Penida. Ze zitten er niet het hele jaar, maar vooral in de maanden augustus-september.

Als je van wrakken houdt, is Tulamben aan de oostkust een aanrader. Ook voor mensen die geen interesse hebben in oud ijzer is dit een mooie site, want er is erg veel leven. Goede kans op paperfish en pygmee seahorse. Wil je kooks koralen, dan is Menjagan een aanrader. Prima te bezoeken vanuit Pemuteran of Lovina. Houd je van macro en aparte beestjes, dan zijn Puri Jati of Secret bay in het noorden mooi, of Seraya in het oosten. Padangbai is weer leuk vanwege het dorp waarin je zit en de beroemde blue lagoon, waar je mooi kan snorkelen.

Wisnu Diving in Lovina is een goede duikschool.

Ik vind Bali mooier om te duiken dan de Gili's. Al heb je bij de Gili's meer kans op haaien en schildpadden.
Gebruikersavatar
Anne
Wereldreiziger
Berichten: 146
Lid geworden op: 26 aug 2004 00:00

Bericht door Anne » 21 aug 2011 20:48

Dank je wel voor je antwoord! Ik heb niet veel ervaring, mijn laatste duik is al een paar jaartjes geleden! Ik ga ik oktober, dacht dat dit nog net maanvissentijd was :) Maar dat is volgens mij best een lastige duikspot.

Dat van Padangbai is ook een goede tip, ga ik even verder naar kijken (snorkelen vind ik ook erg leuk! En de boot naar de Gili's vertrekt daar vandaan, dus misschien een mooie tussenstop.

Ik denk dat ik zowel naar Bali als naar de Gili eilanden ga. Of is dan een ander stuk van Lombok meer de moeite waard?
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 23 aug 2011 09:33

Ik heb enkel bij Tulamben gedoken, maar ik vind het één van de mooiste duiksites die ik ooit gedaan heb. Maar het is dan ook het enige wrak waar ik ooit heb gedoken ...
Zeer veel vis, heel helder en zéker een nachtduik doen daar (spanish dancer gezien).
Met een beetje geluk, kan je schildpadden bij de Gili's al snorkelend zien.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 23 aug 2011 18:30

de regio staat bekend om driftduiken waar je echt wel wat ervaring voor nodig hebt. Van te voren dus goed naar informeren en met eenvoudig beginnen.

Na een drift snorkel op gili heeft jeroen toen afgezien van zijn duik omdat pas net zijn cursus af had en amper 10 duiken had gedaan
Gebruikersavatar
Jenny
Reisexpert
Berichten: 6443
Lid geworden op: 30 jan 2007 18:56
Locatie: Utrecht

Bericht door Jenny » 23 aug 2011 18:59

Anne schreef:Dank je wel voor je antwoord! Ik heb niet veel ervaring, mijn laatste duik is al een paar jaartjes geleden! Ik ga ik oktober, dacht dat dit nog net maanvissentijd was :) Maar dat is volgens mij best een lastige duikspot.
Ik heb wel eens een maanvis daar gezien in oktober, het kan dus wel. Dat is de natuur, je weet nooit zeker wat je aantreft. :? Toen ik daar dook had ik nog geen 20 duiken, ik vond de stroming te doen. Maar je moet wel goed luisteren naar de DM en in zijn buurt blijven, want er kan downcurrent staan.

Ik zou Nusa Penida niet aanraden als eerste duik in een paar jaar, maar een goede duikschool zal je sowieso meenemen voor een checkdive op een makkelijke locatie.

De Gili eilanden en Lombok zijn niet te vergelijken. Op de Gili's zijn veel touristen en kun je snorkelen en duiken. Op Lombok (en dan bedoel ik niet de regio van Sengigi) is een hoop cultuur, en een prachtige vulkaan (de Rinjani).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast