Columbia - wat te verwachten?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
nini333
Reiziger
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 sep 2009 12:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door nini333 » 13 apr 2013 12:55

Beste allemaal,

Na verschillende reizen door zeer diverse continenten (waaronder India), ga ik nu voor een huwelijk van een vriendin naar Columbia. Ik vertrek eind juni, huwelijk is begin juli, 2 weekjes erna reizen. Super natuurlijk! Zij trouwt in Barranquilla.

Nu ken ik Columbia alleen maar van de nieuwsberichten over drugshandel. Er moet toch meer zijn dan dat zou je zeggen! Ik weet dat het een arm land is. Ik wil graag eens horen wat medereizigers van het land vonden. Welke reistips ze hebben, wat ik mee moet nemen... Kan ik daar bijv. alleen reizen?
Nou ja, gewoon wat ik kan verwachten. Natuurlijk kan ik mn vriendin ook vragen, maar voor haar is het anders aangezien ze daar veel mensen kent (incl haar verloofde :)).

Ik hoor graag jullie ervaringen! Bedankt alvast!
Jos
Reisexpert
Berichten: 227
Lid geworden op: 30 jun 2007 12:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Jos » 17 apr 2013 19:29

Colombia is een prachtig land met super vriendelijke mensen. Ik ben zelf niet noordelijker gekomen dan Cartagena, dus de hoek van Barranquilla ken ik niet, maar je hebt er naar het schijn mooie natuurgebieden en Santa Marta schijnt ook fantastisch mooi te zijn. Je zou een trektocht kunnen maken naar Ciudad Perdida, http://nl.wikipedia.org/wiki/Ciudad_Perdida het schijnt een hele mooie trektocht door de jungle te zijn naar de stad. Ik zou zelf ook zeker naar Cartagena gaan, een bijzonder mooie stad.

Colombia is volgens mij goed te bereizen, de mensen zijn vriendelijk en open en zeker als je in de toeristengebieden blijft krijg je geen problemen met de drughandel.
nini333
Reiziger
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 sep 2009 12:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door nini333 » 17 apr 2013 21:54

Hai Jos,

Heb je er alleen gereisd of in een groep? Met of zonder gids?
Ik zou een deel alleen gaan reizen daar, dus vandaar dat ik wat aan het zoeken ben wat ik zou willen.

Meer tips welkom, bedankt alvast Jos!
Jos
Reisexpert
Berichten: 227
Lid geworden op: 30 jun 2007 12:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Jos » 18 apr 2013 10:35

hoi Janine,

ik heb samen met mijn vriendin gereisd. Colombia was onderdeel van een reis van Mexico naar Argentinië en om eerlijk te zijn was het één van de landen waar ik het meest zenuwachtig voor was juist vanwege alle slechte verhalen en problemen rondom de drugshandel. We hadden aanvankelijk gedacht niet meer dan drie weken in het land te zijn, maar het zijn er bijna zeven geworden, gewoon omdat er veel te zien is en omdat het echt een prachtig mooi land is. We zijn overzee binnengekomen vanuit Panama en vanaf Cartagena zijn we naar het zuiden getrokken.

achtereenvolgens hebben we de volgende plekken bezocht:
- Cartagena (en in de omgeving de Vulcan de Lodo (lodo is modder), zeker bezoeken, een modderbad is echt geniaal!)
- Medellin, een lelijke stad waar je schijnbaar goed uit kunt gaan, maar dat is iets wat ons niet trekt, maar de omgeving is wederom erg gaaf. El Penol (vrij vertaald is het de steen of de rots) zou ik zeker bezoeken, en daarnaast zijn er verschillende hele leuke dorpjes in de omgeving die je kunt bezoeken.
- Pereira, een leuke simpele stad waar we een vriendin hebben bezocht en waar we vanwege haar langer zijn gebleven. Salento ligt er in de buurt en is een heel mooi en dorpje.
- Neiva, een stad waar haast geen toerist komt maar waar in de buurt de Tatacoa woestijn ligt, super gaaf en gelijk ook super bizar want relatief dichtbij begint het regenwoud.
- Tierradentro en San Agustin, twee heel bijzondere archeologische complexen in een super mooi gebied. Wederom niet erg toeristisch, maar goed te bereizen.
- Popayan en Pasto, de eerste een hele mooie toeristische stad de tweede een simpeler en minder mooie stad, maar doordat hij minder toeristisch is juist ook wel weer aantrekkelijk.
- en voor de grens overgang naar Ecuador hebben we de het Santuario de Las Lajas bezocht vlak bij Ipiales.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... e_2008.jpg

We hebben met z'n tweeën gereisd, geen groepen, geen gidsen ook geen dure jungle expedities overigens maar gewoon met de Lonely Planet in de hand zijn we overal gekomen. Het scheelt wel dat we tegen die tijd wat Spaans spraken. Je hebt zelf minder tijd, dus ik zou me beperken tot een paar hoogte punten, het land is echt te groot om in twee weken te bezoeken. Voor ons was de afweging dat we veel van natuur en cultuur houden en weinig van drukte, dus hebben we dorpjes en natuurgebieden opgezocht, maar mocht je meer van een bruisend nachtleven houden dan zul je andere afwegingen maken (overigens hebben we in Cartagena verschillende nachtclubs gezien en is het dus absoluut mogelijk daar van te genieten). Colombia is overigens niet echt een arm land, het land is goed ontwikkeld en er is wel een groot verschil tussen arm en rijk, maar de infrastructuur zoals wij die gewend zijn ligt er wel. Je kunt bijvoorbeeld gewoon de boodschappen in een supermarkt doen, waar je in Bolivia (wat beduidend armer is) amper een supermarkt tegenkomt.

goed het is inmiddels een heel verhaal geworden, we hebben een blog bijgehouden met verhalen en foto's. Er staat inmiddels veel op en dus is het een beetje zoeken, maar misschien kun je er nog wat inspiratie uit opdoen: belmondo.aroundtheglobe.nl en http://belmondo.aroundtheglobe.nl/trave ... 51148.html

mocht je nog wat willen weten, gewoon vragen! :)

Groeten Jos
Gebruikersavatar
El Niño
Reisexpert
Berichten: 3219
Lid geworden op: 12 feb 2007 13:57

Bericht door El Niño » 19 apr 2013 09:56

Dat kan prima hoor. Colombia is niet zo gevaarlijk als veel mensen denken zolang je maar beetje uit de buurt van de Farc blijft. Die zitten voornamelijk op het platteland, en niet in de buurt van Barranquilla. Ik ken meiden die op het carnaval van Barranquilla geweest zijn. Moet dus kunnen qua veiligheid, hoewel de meeste mensen Barranquilla overslaan, omdat er niet zo heel veel toeristisch te doen is. Maar zoals gezegd ligt Barranquilla mooi tussen Cartagena en Santa Marta. Als je naar Parque Tyrona gaat is het beter om naar Taganga te gaan i.p.v. Santa Marta. Is mooi dorpje.
nini333
Reiziger
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 sep 2009 12:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door nini333 » 17 jun 2013 14:21

Hee allemaal

Bedankt voor alle tips! Super!

Nog een paar aanvullende vragen:
Is het handig om een klamboe mee te nemen? Is het a) nodig? en b) zijn ze anders voor handen, dan wel in hotels aanwezig, dan wel makkelijk te koop?

Wat mag je zeker niet vergeten als je naar Colombia gaat naast standaard reisuitrusting als ehbokitje etc.?

Groetjes,
Janine
Jos
Reisexpert
Berichten: 227
Lid geworden op: 30 jun 2007 12:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Jos » 17 jun 2013 14:37

hoi Janine,

Voor vertrek hechtte ik ook veel waarde aan de klamboe terwijl we hem onderweg amper hebben gebruikt, maar hij heeft ons wel een paar keer goed uit de brand geholpen. In de bergen heb je zeker geen klamboe nodig, maar meer in de jungle zeker wel. Langs de kusten en in de grote steden hebben wij hem niet gebruikt. Op de plekken waar ze echt nodig zijn hangen vaak wel klamboes, maar een nacht zonder zo'n ding terwijl hij wel nodig is, is een hel :) lokaal zullen ze natuurlijk wel te krijgen zijn, maar als je plek overhebt zou ik er gewoon één meenemen. Let ook op de bevestigings dingen, punaises of schroefhaakjes om heb op te hangen zijn ook handig :)

Verder zou ik m'n uitrusting af laten hangen van de geplande activiteiten. Stevige schoenen voor wandeltochten, sandalen voor de zon/strand etc een tube zonnebrand en aftersun moet je niet vergeten. EHBO spullen zijn handig, zeker voor blaren tijdens wandeltochten of vervelende splinters (pincet!).

We hadden ook een zogenaamde 'flightbag' mee. Een zak waar we onze rugtassen in konden verpakken en die vervolgens op slot kon. Dit zorgt er voor dat mensen niet zomaar bij je tas kunnen, opzich wel handig.

Veel plezier met alles!
xxxflyerxxx
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:12
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door xxxflyerxxx » 17 jun 2013 16:04

Colombia is een prachtig land, de mensen zijn supervriendelijk (alsof ze juist een tegengewicht willen bieden voor al die negatieve berichten) en je kan er echt vanalles gaan doen.

Mijn echtgenote en ik hebben drie en een halve week door Colombia gereisd, als afsluiter van onze rondreis door Zuid-Amerika (zie ook onze blog).
Enkele highlights:

- trektocht (vijf dagen) naar La Ciudad Perdida (gemakkelijk te boeken vanuit Santa Marta, een laidback stadje aan de kust)
- Parque Nacional Tayrona (zon, zee, strand, palmbomen, bossen, ... prachtig)
- Taganga (als je graag wilt leren duiken)
- Manizales (koffie!!)
- Medellin (wij hadden helaas geen tijd om deze stad te bezoeken, maar het zou er echt mooi zijnà
- Cali


Kortom, zoveel mogelijkheden!

Geniet ervan :)
nini333
Reiziger
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 sep 2009 12:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door nini333 » 17 jun 2013 20:41

Ja, zeker mooie tips, bedankt weer! Klamboe toch maar mee dan en een haakje, haha :) En als ik het zo hoor ook een kleine rugzak voor een kortere trip naar bijv. La ciudad perdida, dat klinkt toch echt wel erg gaaf zeg! Ik ben dol op wandelen/trekken dus wat dat betreft perfect!

Was dat echt een trek in de bergen of heb je genoeg aan gympen? In de himalaya vond ik het prima om bergschoenen mee te slepen, maar ja, voor 3 weken vakantie... Hoe pittig is het lopen? Ik ben wel wat gewend, maar moet wat opletten met sterke klimmen en vooral dalen ;) Zijn wandelsandalen niet handiger met al die rivieroversteken?
xxxflyerxxx
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:12
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door xxxflyerxxx » 18 jun 2013 10:09

Het klopt dat je al eens een rivier moet oversteken, maar ik zou toch niet voor sandalen kiezen. Met momenten is het terrein vrij ruw en heb je schoenen nodig met een goed profiel om extra grip te hebben.

Het wandelen is behoorlijk pittig met momenten, maar als je een vrij goede fysieke conditie hebt, moet het zeker haalbaar zijn. Het is vooral de combinatie van het wandelen en de luchtvochtigheid die de trektocht vermoeiend maken. Doe daar nog een aantal hellingen bij en je hebt alle ingrediënten voor een uitdagende tocht. De klim naar La Ciudad Perdida (trappen, trappen en nog eens trappen) is het orgelpunt van al deze inspanningen!
Zorg zeker voor genoeg verse t-shirts, want eenmaal je kleren nat zijn (door regen, luchtvochtigheid of gewoon door in het water te vallen), is het onmogelijk om ze opnieuw droog te krijgen. Een poncho mag niet ontbreken, want het wilt al eens regenen. Ohja, en zwemkledij + handdoek, want af en toe kom je op plaatsen waar je mag zwemmen in de rivier.
Met een kleine rugzak kom je wel toe, ik had ongeveer 10-15kg bagage mee (voornamelijk droge kleren, water, etc). Dat klinkt zwaar, maar je hebt al snel een boel spullen in zo'n rugzak zitten. Neem zeker ook iets mee tegen muggenbeten :-).

Ik zou kiezen voor een waterdoorlatende wandelschoen (die vind je in de betere sportwinkel of in winkels die zich meer toeleggen op wandelen, trekking, etc). Op die manier heb je schoenen met veel grip die ook nog eens snel drogen als je al eens een rivier moet oversteken.
Je zou dan bijvoorbeeld als extraatje nog sandalen kunnen meenemen die je dan draagt aan het einde van de dag. Dan heb je nog een paar droge schoenen als je in het kamp bent, dat is toch wel aangenaam.

Ik krijg er al weer zin door er zo over te praten :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten