Birma / Myanmar

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Tikva
Reisexpert
Berichten: 4874
Lid geworden op: 22 mar 2007 17:43
Contacteer:

Bericht door Tikva » 21 feb 2012 13:59

Wat een handige tips allemaal, is er onder deze vele myanmar kenners wellicht iemand die het leuk vindt de info uit dit topic samen te voegen tot een "bezienswaardigheden van myanmar" artikeltje zodat ook toekomstige reizigers de info makkelijk terug kunnen vinden.
lotte prevoo
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2011 05:52

Bericht door lotte prevoo » 23 feb 2012 03:30

Dank jullie wel voor de snelle en zeer bruikbare reacties!

Nu heb ik nog een vraagje, er zijn geen ATM's in Myanmar dat betekent dat ik voor 2,5 week contant geld moet meenemen, toch? Wat kan ik doen in geval van diefstal van mijn geld? Zijn er dan toch banken waar ik eventueel geld kan opnemen of moet ik dan contact opnemen met de nederlandse ambassade in Bangkok?

Groetjes, Lotte
hildo
Reisexpert
Berichten: 961
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door hildo » 23 feb 2012 10:50

Dat klopt! Je moet voor minimaal 2,5 week cash geld meenemen en je kunt beter nog wat extra meenemen als reserve of mocht je bestolen worden. Je moet je geld net zo opbergen als je het anders ook doet. Dus verdelen over verschillende plekken en niet alles in 1 mandje. Als je dan bestolen wordt dan heb je nog een gedeelte van je geld. Nu is Myanmar een vrij veilig land en valt alles wel mee, maar je kunt beter voorzichtiger zijn.

Mocht je bestolen worden, dasn kun je bij een aantal upperclass hotels (lees dure!) hotels op je credit card wel een cash advancement krijgen. Maar de kosten zullen 'enorm' zijn. Het strand hotel in Yangoon is er dacht ik een van.
LaosFan
Reisexpert
Berichten: 2071
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:11
Locatie: Laos
Contacteer:

Bericht door LaosFan » 23 feb 2012 11:31

Wat een leuk topic wordt dit zeg! :) Mooi om te zien dat er zoveel tips komen.

Ik hoop heel erg dat de komende maanden steeds meer gebieden geopend zullen worden voor toeristen en dat Birma echt flink gaat veranderen op het gebied van vrijheid etc.
hildo
Reisexpert
Berichten: 961
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door hildo » 23 feb 2012 11:39

LaosFan schreef:Ik hoop heel erg dat de komende maanden steeds meer gebieden geopend zullen worden voor toeristen en dat Birma echt flink gaat veranderen op het gebied van vrijheid etc.
Ik verwacht niet dat op korte termijn nog meer gebieden opgaan. Het is verdeeld in de witte, bruine en zwarte zones en de zwarte zone wil je echt niet zijn. Dat is een free fire gebied en wordt veel gebruikt om drugs te verbouwen :-(
LaosFan
Reisexpert
Berichten: 2071
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:11
Locatie: Laos
Contacteer:

Bericht door LaosFan » 23 feb 2012 11:45

We zullen het zien. De recente ontwikkelingen m.b.t. de politieke situatie daar zijn voor de mensen in Birma in ieder geval hoopgevend. En dingen hebben inderdaad tijd nodig.

Gaaf trouwens om net een add onder dit topic te zien naar 'onze' stichting in Laos *)
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 23 feb 2012 17:17

En als je geld haalt in Bangkok, zorg dan dat het nieuwe perfekte dollars zijn! Erg belangrijk want oude verkreukelde zijn niets of weinig waard. Ook krijg je aanzienlijk meer kyats voor $100 briefjes dan $20. Een paar briefjes van $10 zijn wel handig om toegang te betalen bij bepaalde bezienswaardigheden al kun je er nu ook met kyats betalen.

Als nood kun je inderdaad bij 2 dure hotels cash halen, maar dan betaal je gemiddeld 10% provisie. Dus probeer echt al je geld mee te nemen. Myanmar is ook niet zo goedkoop als de meeste Zuid-Oost Aziatische landen, reken daar op!

Tikva, als ik binnenkort tijd heb zal ik het artikel aanpassen of een nieuwe schrijven. Leuk!

Groejtes
hanneke88
Reiziger
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 okt 2010 18:57

Bericht door hanneke88 » 06 mar 2012 11:51

Hallo allemaal,

op dit moment zijn er ten zuiden van Miytkyina gevechten rondom de rivier tot aan ongeveer Bhamo. Mensen die dus besluiten om de bootreis vanaf Myitkyina te maken zal dit voorlopig niet lukken. Verder merkte ik de afgelopen weken dat er met name in het noorden veel controles waren ( met de scooter richting Miyt-Son, begin ayeyarwady). Ook afzakken vanaf Katha per bus naar Mandalay leverde de nodige controles op. Onbekend is het voor mij in hoeverre dit te maken heeft met de gevechten rond de rivier.
Dit bleek trouwens over het algemeen niet bekend te zijn, de mensen van het hotel in Mandalay waar ik verbleef wisten van niets! Ze waren ronduit verbaast toen wij ze dit vertelde.
Rondom de echt toeristische plaatsen (Bagan, Inle Lake, Mandalay) heb ik hier niks van gemerkt.

Belangrijkste tips voor dit moment: boek je hotel vooruit, er zijn meer toeristen dan kamers. En vaak blijven alleen de echt dure kamers over.
Verder is het wisselen van geld bij de bank op dit moment voordeliger (817 kyat) dan op de zwarte markt (800 kyat). Naar het schijnt wil de regering de zwarte markt zoveel mogelijk beperken.

Ik vind Myanmar echt een fantastisch land, met name de bevolking is echt bijzonder vriendelijk. Helaas zal ik overmorgen terug vliegen naar Bangkok -O- . Succes met alles uitzoeken!
worldwidefreeride
Vakantieganger
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 mei 2011 14:57

Bericht door worldwidefreeride » 12 mar 2012 18:20

Super handige info, waarvoor dank!

Zou je toevallig ook een tip of info geven hoe/waar je je vliegtuig ticket gekocht hebt naar myanmar? Hoeveel het kostte?

Alvast bedankt
Freek
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 12 mar 2012 19:16

Dat artikel komt de 25e online :)
Octo
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2012 20:08

Bericht door Octo » 12 mar 2012 20:30

Ook wij zijn op zoek naar info. Wij hebben helaas maar 2-3 weken.
We zijn gewend low budget te reizen en ssamen met onze kinderen (die de halve wereld al gzien hebben) van 15 en 16 te reizen. Hoe gaan we het makkelijkst van bangkok naar Birma (trein of vliegen)?
Gebruikersavatar
Kims
Reisexpert
Berichten: 1688
Lid geworden op: 04 mar 2009 05:37
Locatie: Crescent Head, Australie

Bericht door Kims » 13 mar 2012 01:49

Hi,

Je kunt momenteel alleen maar naar Yangon/Myanmar door te vliegen. En dan is vanuit Bangkok de goedkoopste optie Air Asia.

groetjes
hanneke88
Reiziger
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 okt 2010 18:57

Bericht door hanneke88 » 14 mar 2012 11:49

off topic: *O*!!
hanneke88
Reiziger
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 okt 2010 18:57

Bericht door hanneke88 » 14 mar 2012 23:17

Ik was misschien iets te enthousiast met reageren, maar ik heb het via Air Asia gekocht. Een maand of 3/4 vooruit, het heeft mij toen ongeveer 100 euro gekost voor een retourtje inclusief bagage.. ER is bijvoorbeeld ook de optie om met Thai airways te vliegen, of myanmar airlines, deze zijn een stuk prijziger of kwalitatief een stuk minder en eigendom van de regering (myanmar airways). En natuurlijk wil je die zo weinig mogelijk steunen!

Hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb, succes en laat het maar weten als je meer vragen hebt!
AntonvanBoekel
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2007 20:11
Contacteer:

Bericht door AntonvanBoekel » 13 jul 2012 19:41

Myanmar is echt een schitterend authentiek land, met super lieve mensen. Wat mij vooral is bijgebleven zijn de vele gezichten van het lang. Bagan met zijn schitterende tempels en het gebied rondom het Inle meer met prachtige natuur. Het land vergt zeker wat voorbereiding maar het is allemaal goed te doen. Als je zin hebt in de foto's dan kan je die hier vinden, http://antonenmaike.aroundtheglobe.nl. Als je vragen hebt dan kan je dat natuurlijk laten weten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten