Beste tijd in je leven om op reis te gaan?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Broodje
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2015 14:21

Bericht door Broodje » 22 nov 2015 14:22

Hallo allemaal,
Afgelopen jaar heb ik mijn bachelor afgerond. Aangezien mijn interesse hier toch niet helemaal blijkt te liggen, ik nog niet wist welke master ik wil volgen en ik een aantal vervelende ervaringen achter de rug heb (ernstige ziektes in gezin), heb ik besloten dit jaar pauze te houden om even rustig na te denken in plaats van halsoverkop een keuze maken. Ik ben momenteel bezig met een stage om me te oriënteren op de keuze. Na deze stage kan ik tot september daar blijven werken. Het oorspronkelijke plan was om dan in september aan mijn master te beginnen, maar je raad het al..... Ik zie allerlei verre reizen voor me die ik met dit geld zou kunnen maken ;)
Reizen heeft al jaren mijn interesse en ik heb dan ook al heel wat landen/steden in Europa gezien. De mogelijkheid om een lange verre reis te maken heb ik helaas nog niet gehad; ik betaal mijn studie zelf en in de vakanties heb ik altijd gewerkt om collegegeld etc bij elkaar te sparen. De masters waar ik tussen twijfel hebben allemaal de mogelijkheid om in februari te starten, dus ik zou in principe nog een half jaar pauze erachteraan kunnen plakken. In dat geval ben ik 23 als ik afstudeer, nog steeds niet erg oud lijkt me. Wat mij tegenhoud is dat ik in mijn omgeving veel afkeurende geluiden hoor, het is natuurlijk niet gebruikelijk om 1,5 jaar tussen je bachelor en master in te hebben. Mijn ouders vragen zich bijvoorbeeld af waarom ik niet na mijn afstuderen ga, maar reizen met de gedachte in je achterhoofd dat je blut terugkomt zonder studie/baan lijkt me een stuk minder prettig dan wanneer ik gewoon duidelijk heb dat ik daarna nog een jaar studie voor de boeg heb. En eerlijk is eerlijk: dat ik liever niet nog zó lang wil wachten speelt ook wel een rol.. Ik droom hier al jaren over en ik word er stiekem stikjaloers van dat om me heen zo veel mensen voor langere tijd weggaan, helaas is geld toch hetgeen wat me tot nu toe tegen heeft gehouden.
Ik vroeg me af of iemand hier ooit in een dergelijke situatie heeft gezeten en wat jullie van mijn plan vinden?
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 22 nov 2015 18:07

Hé Broodje, welkom op het forum! Goede vraag waar verschillende mensen op het forum al wel eens mee te maken hebben gehad. Eigenlijk is het nooit de "juiste tijd" om te gaan. Zelf ben ik ook tussen twee opleidingen naar het buitenland gegaan voor enkele maanden. De lastige keuzes daarbij waren vergelijkbaar met die jij zelf al aanhaalt. Ga je daarna nog wel werkelijk studeren, heb je voldoende geld om alles te kunnen bekostigen etc etc. Langdurig reizen wordt bijna altijd afgeraden (door mensen die nog nooit lang zijn weggeweest).

Er zijn denk ik wel een aantal dingen die ik zelf geleerd heb en belangrijk vond (en nog vind). Het is goed om een stok achter de deur te hebben om je normale leven weer op te pakken. Bijvoorbeeld op tijd terug zijn in Nederland om je in te schrijven voor de opleiding en je zaken te regelen. Bij thuiskomst heb je nog best wat tijd nodig om te schakelen van je reisleven naar het normale leven. Hier had ik gelukkig de zomervakantie voor.

Ook zal je denk ik alvast moeten nadenken wat je gaat doen als blijkt dat je toch een andere master wilt doen, eentje die niet start in februari? De verleiding om te blijven reizen is namelijk groot. Niets mis mee, maar zelf vind ik dat lang reizen erg leuk is zolang je maar een eindpunt of plan hebt. Ik ken genoeg mensen die alleen maar reizen en werken en verder niets opbouwen. Op wat latere leeftijd kan dat lastig worden.
Moira
Reisexpert
Berichten: 1048
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Christchurch, Nieuw Zeeland
Contacteer:

Bericht door Moira » 22 nov 2015 23:02

Ik denk dat het nooit de goeie tijd is maar je moet gewoon doen wat goed voelt je leeft maar een keer dus waarom niet. Wij mijn man en ik hebben wel eerst onze studies afgerond en hebben daarna ook een tijd gewerkt. We hebben alles in Nederland opgegeven en hebben langere tijd rondgereisd. Daarna verliefd geworden op een anders land en dat is Nieuw Zeeland waar we nu inmiddels 5 jaar wonen.

Had ik ooit willen missen nee en heeft het mijn leven verijkt zeker wel. Mijn man die wilde altijd zijn Master nog gaan halen hij is daar op dit moment mee bezig in Nieuw Zeeland. Dus het hoeft je echt niet te stoppen om dit later te doen. We zitten er nu weer aan te denken om nadat ie klaar is om weer een tijd rond te gaan reizen. Als is Nieuw Zeeland wel altijd het land waar ik weer terug naar ga. In Nederland zou ik nu niet meer kunnen wonen.
Broodje
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2015 14:21

Bericht door Broodje » 22 nov 2015 23:10

Hoi Erik,

Bedankt voor je reactie en voor het aanpassen van de topic titel, ik wil inderdaad graag weten wat andere forummers als beste tijd hebben ervaren om op reis te gaan!

Wat jij zegt over omschakelen kan ik me goed voorstellen. Heb na mijn eindexamens 2 maanden in het buitenland gewerkt, na terugkomst ben ik in een paar dagen tijd op kamers gegaan in een andere stad en met mijn studie begonnen. Nu jij erover begint weet ik weer dat dat als 'too much' voelde, je bent nog bezig met het 'verwerken' van je nieuwe ervaringen en dan stort je je alweer in de volgende.. Als ik dan ga kan ik inderdaad beter bijv. een maandje voor mijn master start terugkomen, voor de praktische/mentale voorbereiding. De masters die ik eventueel wil/kan volgen (stuk of 5) hebben gelukkig allemaal een februari instroom. Het enige waar ik me eigenlijk druk over maak is of het geen nadelen oplevert als ik later een baan wil vinden dat ik 1,5 jaar niet gestudeerd heb (al ben ik nu natuurlijk wel met een stage bezig en heb ik dus niet echt 1,5 jaar gat op mijn cv..). En ook wel een beetje of ik nog in het studie ritme kan komen als mensen om me heen al afstuderen, al bestaat er voor mij eigenlijk geen twijfel dat ik een master wil doen. Tja, wat jij zegt is waarschijnlijk waar: iedere periode in je leven kent zijn nadelen.
Waar ben jij geweest tussen je studies door en hoe lang? :)
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 23 nov 2015 11:38

Deze topic titel leek me wat meer omschrijvend zodat ook andere mensen met dezelfde (levens)vragen gemakkelijk dit topic kunnen vinden :)

Over het algemeen merk ik dat er twee soorten bedrijven zijn. Namelijk die een reisperiode in je CV zien als iemand die mogelijk na verloop van tijd weer opnieuw vertrekt en het dus niet waard is om aan te nemen. De andere groep ziet reizen juist als een verrijking en neemt je met alle plezier aan. Het ligt er denk ik een beetje aan in welke sector je gaat zoeken. Sowieso krijg ik bijna dagelijks verzoeken om berichten te verwijderen van mensen uit angst dat een huidige of toekomstige werkgever achter de reislust van iemand komt.

Mogelijk kun je iets langer doorwerken waardoor het "gat" wat korter is en je ook meer geld hebt om mee te nemen op reis of om te gebruiken voor je studie.

Ik denk dat als je eenmaal je keuze gemaakt hebt en je er ook echt achter staat je de studie ook echt wel kan afmaken. Je zal toch ook naar je lange termijn toekomst na moeten denken. Ik weet dat veel reizigers het hier niet mee eens zijn. Zelf heb ik genoeg voorbeelden gezien dat altijd maar reizen zonder plan voor de meeste mensen niet werkt.

Tussen mijn studies in ben ik naar Australië en Nieuw Zeeland geweest. Daar had ik ongeveer 6 maanden de tijd voor. Voor die tijd heb ik kei hard en bijna continue gewerkt om voldoende geld bij elkaar te sparen. Al met al ben ik er dus 1 schooljaar tussenuit geweest. Meer had ik niet gewild en korter eigenlijk ook niet :)
Broodje
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 nov 2015 14:21

Bericht door Broodje » 23 nov 2015 15:26

Wow, dat jullie dagelijks die verzoeken krijgen had ik niet verwacht! Al is het natuurlijk begrijpelijk dat een werkgever daar vragen over kan gaan stellen...

Iets langer doorwerken is inderdaad een optie. Als ik dan daarna 3-3,5 maand weg ga heb ik ook nog voldoende tijd om voor te bereiden op studie. Ik denk dat ik het gewoon moet doen, een jaar ertussen heb ik sowieso al en ik denk niet dat dat half jaartje extra een doorslaggevende reden gaat zijn voor een werkgever om me niet aan te nemen.. Het voelt wel als een risico en ook een beetje eng, maar er later spijt van hebben dat je niet bent gegaan en je baan+huis opzeggen is waarschijnlijk een nog grotere beslissing.

Knap dat jij zo hard gewerkt hebt om dat bij elkaar te sparen! Dat bewijst wel dat je het echt heel graag wilde en dan geniet je er misschien ook extra van. Australië en Nieuw Zeeland lijkt me perfect als eerste bestemming, maar wordt qua budget wel lastiger. Denk nu aan Z-O Azië of Midden-Amerika (Nicaragua, Costa Rica bijv). Ik wil heel graag Spaans leren dus wat dat betreft is de laatste optie beter (en het stelt me wel gerust dat ik dan toch nog een beetje iets nuttigs gedaan heb in mijn tijd daar). Qua veiligheid lijkt Z-O Azië me dan weer beter, ik weet van mezelf dat ik best naïef ben dus als eerste reis misschien verstandiger. Hier zijn vast ook topics over, zal het eens bekijken, de meningen lopen nogal uiteen naar mijn idee..

Sorry dat ik zo'n lange verhalen typ, dat werkt altijd verhelderend vind ik :P Bedankt voor jullie eigen ervaringen en tips, vind het interessant om te lezen!
Brasov
Wereldreiziger
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 dec 2013 12:34

Bericht door Brasov » 24 nov 2015 09:00

Hoi Broodje,

Goed dat je dit door zet. Ik ben misschien niet de beste raadgever, omdat ik op dit moment de reis van m'n leven aan het maken ben en dus niet weet hoe het zal zijn bij terugkomst. Wel heb ik op dit moment het gevoel dat ik zo veel levenservaringen op vele vlakken op doe dat ik een betere kijk op het leven zal hebben voor de rest van m'n leven (klinkt cliché maar hier ben ik heel zeker van) en dat ik hierdoor veel waardevoller zal zijn voor werkgevers. Het gat op m'n cv, daar maak ik me niet zo druk om. Heb het gevoel dat ik veel makkelijker dan voorheen zal kunnen overtuigen tijdens een sollicitatie. Daarnaast kom ik nu en dan (iets oudere) werkende mensen (waaronder veel Nederlanders) tegen die bijvoorbeeld een maand reizen, die steevast zeggen dat ze ook er op uit hadden moeten gaan na hun studie. Dit bevestigt mijn idee dat ik de juiste keuze heb gemaakt.

@Erik Ook van mij bedankt voor dit advies. Ik heb dus nog helemaal geen stok achter de deur. Ik wilde juist totale vrijheid hebben en om die reden eerst m'n Master afgemaakt en genoeg gewerkt om heel lang weg te blijven. Nu dus geen werk of studie, geen flat, helemaal niks om op terug te vallen. Tegen de tijd dat ik het wel genoeg vind met reizen (of m'n geld toch opraakt) zal ik starten met solliciteren terwijl ik nog reis denk ik.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 24 nov 2015 09:12

Ik denk ook dat op jonge leeftijd reizen ook echt wat toevoegt en je veel meer leert dan een jaartje in de schoolbanken. Ook ben ik het met enkele werkgevers eens die ik hier eens over gesproken heb dat je kijkt naar hoe groot het "gat" is. Als jij direct na je studie bent gaan reizen dan heb je al weinig ervaring voor die vakken die je kunt uitoefenen, als je dan ook nog een meer dan een jaar weg gaat begin je in sommige gevallen helemaal weer van 0 (in de ogen van een werkgever). Ook ben je als je direct van je studie komt jonger en dus goedkoper.

Niet dat je daarmee jezelf tegen moet laten houden, absoluut niet. Maar ik denk wel dat het iets is waar je rekening mee moet houden.

Zelf zou ik denk ik ook niet zo snel iemand aannemen die langer dan een jaar gereisd heeft (als ik niet in de reisbranche zou werken). Tot 1 jaar wel. Omdat het dan meer lijkt of het een eenmalige break is geweest met een plan en dat inderdaad de kans dat iemand de reiskriebels weer krijgt een stuk kleiner is.

@Brasov weet je al wel wat je zou willen doen wat werk betreft? Of wat je überhaupt wil na het reizen?
Brasov
Wereldreiziger
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 dec 2013 12:34

Bericht door Brasov » 24 nov 2015 10:20

@Erik Ik heb wel een studie gedaan op een terrein waar relatief makkelijk werk in te vinden is. Heb ook 5 jaar relevante werkervaring in deze branche en redelijk relevant vrijwilligerswerk er bij gedaan om op te wegen tegen het gat in m'n cv. Of ik in deze branche nou ook de rest van m'n leven zou willen werken, nee dat niet. Gelukkig ben ik er na een tijd reizen achter gekomen waar m'n ambitie/passie ligt qua werk. Een aantal vooruitstrevende bedrijven passen hierbij, maar heb niet echt de juiste studie gedaan om hier te kunnen werken. Toch wil ik hier wel voor gaan en hoop tijdens het reizen dan ook m'n netwerk zo uit te breiden dat het iets makkelijker wordt hier binnen te komen. Overigens, niet dat ik van plan ben langer dan een jaar weg te blijven, maar ik vind je opmerking dat mensen die langer dan een jaar weg zijn geweest een grotere kans hebben om er weer op uit te gaan, niet echt logisch. Ik zou juist zeggen dat iemand die bijvoorbeeld 2 of 3 maanden is weggeweest en weer terug moest omdat het returnticket al geboekt was, het geld bijna op was of de studie/baan begon, juist niet helemaal 'klaar' zou kunnen zijn met reizen. Iemand daarentegen die op een gegeven moment, of dat nou na een paar maanden reizen is of na 2 jaar, zegt nu ben ik er klaar mee, ik ga naar huis, lijkt mij iemand die een keuze maakt om zich ergens te vestigen en er minder gauw weer voor lange tijd vandoor gaat (heb het idee dat ze er ook zo over denken in Australië en Nieuw-Zeeland, waar vele jongeren voor vaak wel 4 jaar hun thuisland verlaten).
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 24 nov 2015 11:34

Wat het meest logisch is wil niet zeggen dat men daar als bedrijf ook zo naar kijkt. Wat ik van werkgevers hoor is dat ze meestal kijken hoe lang iemand is weggeweest waarbij inmiddels tot 1 jaar "acceptabel" is, omdat zo veel mensen het doen.

Het lijkt mij dat de lengte niet altijd van belang zou mogen zijn, maar in eerste instantie denk ik dat max 1 jaar een mooie selectie methode is. Daarna kun je alsnog doorvragen als je iemand selecteert waarom hij 3, 6 of 12 maanden heeft gereisd. Als blijkt dat ze nog niet uitgereisd waren zou ik als werkgever misschien minder snel voor deze persoon kiezen.

Omdat ik zelf veel reis merk ik dat heel veel jongeren en zelfs mensen van tot 32 nog geen idee hebben wat ze willen en "later wel kijken wat ze gaan doen". Mensen die ouder zijn van 32 komen "ineens" tot de conclusie dat ze het niet op de meest slimme manier hebben aangepakt en nu zonder geld, opleiding of andere middelen zitten om ook die andere helft van je leven zo leuk mogelijk te maken.

Nogmaals ik heb niets tegen lang reizen (goed zelfs)! Had het nooit willen missen en had ook graag nog meer weg willen gaan. Maar ik denk wel dat een goed plan nuttig is, ook al weet je niet wat je wilt. Jij denkt duidelijk wél na over de periode na het reizen en selecteert dus al op basis van je wensen in de toekomst. Dát vind ik slim en zouden meer mensen moeten doen!
Metor
Wereldreiziger
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 sep 2011 22:48

Bericht door Metor » 24 nov 2015 13:16

Zelf ben ik 2x 3 jaar (1x toen ik 19 was en de 2e keer toen ik 31 was) op reis geweest en heb nu ook gewoon weer een goede en leuke baan. Zelf nooit problemen gehad om weer werk te vinden terwijl mijn werk geheel niet reis gerelateerd is. Uiteraard was het wel beide keren weer aanpassen en wennen en dat kan best lastig zijn soms.

Ik vind dat reizen dus geheel geen invloed hoeft te hebben op het vinden van werk, sterker nog als een werkgever mij niet wil om die reden dan prima. Ik wil namelijk dan niet eens bij die werkgever werken, die kant wordt ook wel eens vergeten is mijn mening. Vaak genoeg werk afgeslagen omdat ik het bedrijf niet zag zitten of het juiste gevoel er niet bij had. Ik val in de categorie ouder dan 32 en ben blij met hoe ik het heb aangepakt. Wel heb ik altijd gezorgd dat ik wel een opleiding heb gedaan en de nodige werkervaring, ook reizen hier juist af en toe voor gebruikt. Dat is iets waar ik bewust voor het gekozen en dus over nagedacht.

Terugkomend op de openingsvraag; het is altijd een goede tijd in je leven om te gaan is mijn mening. Dit moet je dan alleen creëren dat moment.
Gebruikersavatar
WizardOfOss
Reisexpert
Berichten: 1431
Lid geworden op: 09 dec 2008 22:49
Locatie: Drie keer raden...
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss » 24 nov 2015 22:04

Het grote dilemma met reizen: toen ik nog alle tijd en vrijheid had om te reizen had ik geen geld. Nu ik geld genoeg heb om zorgeloos te reizen heb ik geen tijd maar wel andere verplichtingen...
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 25 nov 2015 09:27

@WizardOfOss voor beide is toch wel een oplossing te vinden? Of goedkoper reizen (en vooraf keihard werken voor een hongerloontje) of overleggen met je baas of je een tijdje weg mag.
Retse
Wereldreiziger
Berichten: 110
Lid geworden op: 30 nov 2010 09:03

Bericht door Retse » 25 nov 2015 09:59

Ik wil je adviseren om nu te gaan of na je studie. Maar GA en wacht niet tot later, dan heb je een baan, koopwoning, relatie, ouders die agv ziekte misschien wel verzorgd moeten worden etc. etc. en ga je minder makkelijk voor langere tijd weg. Achteraf gezien had ik na mijn studie voor langere tijd weg gewild, het reisvirus is bij mij later pas toegeslagen en nu is bovenstaande wat mij tegenhoudt om langer weg te gaan (wat ik oplos door diverse keren korter weg te gaan, is ook leuk :)). Succes met je keuze en volg je gevoel, dat is je beste raadgever.
Erik
Site Admin
Berichten: 9946
Lid geworden op: 11 jul 2003 15:50

Bericht door Erik » 25 nov 2015 12:55

Klopt zodra je een woning hebt wordt het een stuk lastiger om te gaan, niet onmogelijk, maar financieel een stuk lastiger en meer geregel. Relatie zou niet direct een probleem hoeven zijn als de ander ook een reisvirus heeft :)

@Reste wat voor trips maak jij dan op dit moment en welke genoemde dingen vind jij nu het meest beperkend?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten