Backup van foto's tijdens de reis

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
thierry_henry
Vakantieganger

Backup van foto's tijdens de reis

Bericht door thierry_henry »

Hoi allemaal, ik ben van plan 4 maanden te backpacken (Australie + Nieuw-Zeeland + Thailand).
Onderweg maak ik natuurlijk veel foto's, maar om die gedurende de hele reis op mijn stickje in de camera te laten staan, lijkt me niet zo veilig.
Ik overweeg verschillende opties om een backup van de foto's te maken tijdens de reis:

- USB-stickje meenemen waar ik ze via een computer af en toe naar toe kopieer
- Online een album maken (bijv. Picasa) waarnaar ik ze upload (kan lang duren met sommige verbindingen)
- Branden op CD's in een internetcafe

Hebben jullie ervaringen? Wat raden jullie mij aan?
bolletjeom
Reisexpert

Re: Backup van foto's tijdens de reis

Bericht door bolletjeom »

vroeger..in 2004/5 en 6 ;) liet ik cd-tjes branden en naar huis sturen. Pas als ze veilig en heel waren aangekomen wisde ik ze van mijn geheugen kaart.

nu heb ik een picasa webalbum. Op mijn webiste plaats ik altijd een selectie van mijn foto's en als ik tijd over heb plaats ik dan alle andere foto's in een ander picasa album. ik redeneer altijd...als ik alles kwijt ben heb ik altijd nog de beste foto's in dat album voor mijn website staan.
Ook zet ik ze op een USB stick. weet niet of het veel uitmaakt wanneer je alles kwijt raakt maar je hebt in iedergeval nog wat als ze je camera meenemen.
ik haal soms de geheugenkaart uit mijn camera als ik denk dat ik die dag buitengewoon risico loop op het jatten van mijn camera.
Zo wilde ik niet al mijn Galapagos en jungle foto's van Ecuador kwijt maar ging ik wel een nachtbus in. Nou, dan gaat die geheugenkaart mooi in mijn Fameuse BH- opbergzakje! ;)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik ben het eigenlijk helemaal met je eens. Ik zette foto's op USB sticks, en stuurde op een gegeven moment CDs of DVDs naar huis. Dat uploaden geloof ik nog steeds niet in. Je hebt een stevige uploadsnelheid nodig om 1GB aan foto's te uploaden. Internetcafe's zijn daarvoor gewoon niet snel genoeg.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik had ooit bedacht dat het handig zou zijn om foto's op een iPod te backuppen. Nachtmerries heeft het me opgeleverd, omdat veel internet cafe's de iPod niet ondersteunde, maar ook omdat foto's er op een gegeven moment niet meer af wilden. En toe crahste de iPod helemaal. (Inmiddels zijn ze de nodige updates verder en werkt het ding perfect, maar foto's erop zetten doe ik niet meer!

Na dit iPod probleem aan het begin van mijn reis, ging ik over op het branden van CDtjes en het versturen van die dingen. Toch ben ik wel een aantal foto's kwijt, omdat het thuisfront random wat foto's checkten en dat nu net toevallig de foto's waren die WEL werkten. Omdat het andere CDtje met dezelfde foto's ondanks het harde hoesje toch beschadigde, om wat voor een reden dan ook. Omdat.... Tja.

Procentueel ben ik bijna geen foto's kwijt geraakt, maar ik mis wel een kleine serie van mijn eerste dagen in Myanmar. Mijn ex zou me zijn foto's geven, maar van hem heb ik nooit mer wat gehoord (gelukkig!). Geloof nooit mensen die je foto's beloven, dit gaat bijna altijd fout. Twee vrienden van me zijn een uitzondering op deze regel (beide niet op dit forum).

Wanneer ik maar kort op reis ga, heb ik niet altijd een back up. Met name voor onderwaterfoto's vind ik dit eng, al weet ik inmiddels dat je een SD kaart die verzopen is in de zee kan spoelen met demi water (meteen doen!) en dan werkt hij weer na hem een paar dagen te hebben laten drogen. Incl foto's. Je camera overleeft dit overigens niet.

Inmiddels heb ik een baby laptopje aangeschaft, zo'n Asus dingetje. Het ligt nu in Nederland, ik heb er nog niet mee gespeeld, maar ik ben wel van plan om het over 2.5 maand mee te nemen naar Indonesie om er foto's op te zetten. In principe zou ik er ook mee kunnen mailen, ware het niet zo dat ik naar een deel van het land ga zonder internet. Maakt niet uit,
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Ik heb ook eens wat gekke dingen meegemaakt met een iPod. Inmiddels heeft dat ook totaal geen zin meer. Gewoon op een USB stickie ipv de iPod.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik heb de vorige keer foto's bewaard op de geheugenkaartjes van de fotocamera. Ik had er 3 (2 redelijk grote en 1 kleinere die ik kreeg van een vriendelijke Zweed). Ik heb die kaartjes de hele reis goed in de gaten gehouden. Dit maal doe ik dat misschien wel weer zo of ik zet het (in een betrouwbaarder internet-cafétje) op een USB Stick (daar neem ik er flink wat van mee).
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

ErikB schreef:Ik heb ook eens wat gekke dingen meegemaakt met een iPod. Inmiddels heeft dat ook totaal geen zin meer. Gewoon op een USB stickie ipv de iPod.
Mijn iPod heeft last gehad van hoogteziekte... Het ding begaf het ergens toen ik de grens met China passeerde, en ging pas in Letland (2 mnd later) spontaan weer werken :?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Ik had een redelijke grote USB stick mee. Als ik voor een CD'tje genoeg had, dan maakte ik een kopietje op CD en stuurde ik die op en maakte nog een kopie op die USB stick. En als ik weer voor een CD'tje had en naar huis stuurde, dan maakte ik ook nog een kopietje van de foto's op de USB stick. Moet gek lopen als die 2 CD's allebei beschadigd aankomen.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Aangezien ik veel foto's maak, en in RAW formaat, heb ik 20 Gb aan SD kaarten. Veel te weinig voor mij.
Daarom heb ik ook een externe harde schijf bij van 160 Gb (een eenvoudige, zonder schermpje enzo).
Ook handig om ook andere dingen op te bewaren, behalve foto's.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

wij hadden ook gedacht de ipod te gebruiken.
maar hij werd er heel traag van en uiteindelijk is hij volledig gecrashed.
gelukkig hadden we ook cd's gebrand
ik heb het daarna nooit meer geprobeerd met een ipod.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tommy
Reiziger

Bericht door Tommy »

Afgelopen zomer hebben wij vooral in internetcafes op DVD's gebrand en opgestuurd. Op twee verschillende DVD's dezelfde content gebrand en naar verschillende adressen gestuurd. DVD's zijn daar toch niet heel duur. Ik vond dit echter wel eng aangezien DVD's redelijk kwetsbaar zijn. Zeker als je goedkopere media gebruikt. Heb al menig maal meegemaakt dat computer X de (goedkope) schijf op computer Y gebrand niet kon lezen. Op reis ging alles goed gelukkig.

Komende reis gaat er een netbook mee. We hebben op dit moment een Acer Aspire One 150B, maar ik zit eigenlijk wat te azen op een plattere. We gaan pas over anderhalf jaar weg, dus kan nog vanalles uitkomen in de tussentijd (MSI komt nou al met die X-Serie). Ideaal om verslagen op te tikken, foto's alvast uit te zoeken en eventueel te bewerken. Wij zaten afgelopen reis vaak een uurtje of 3 in een internetcafe om foto's uit te zoeken en verslag te tikken. Doe ik zelf liever op het dakterras of in een gezellig koffietentje ofzo.

USB Stick is ook zeker een goede optie. Met name omdat deze tegenwoordig behoorlijke capaciteiten kunnen bereiken. Wat ik je nog wel even als tip wil meegeven; veel van die internetcafe computers in Azie zijn geinfecteerd met virussen/trojans. Enige computerkennis is daarbij bijzonder handig. Zo zijn mijn 2 SD kaarten, 2 Compact Flash kaarten en zelfs m'n Nokia N95 8gb in memory stick mode op 3 verschillende plaatsen geinfecteerd met een kwaadaardig ding dat FLASHY.EXE heette. Opzich geen drama, want het enige wat hij deed was alle bestanden op de geheugenkaart de flag "hidden" mee te geven, opdat jij denkt dat je kaart leeg is, maar alles stond er gelukkig nog op. Foto's maken lukte ook niet meer op een geinfecteerd SD/CompactFlash kaartje ("Card Error"). Als je echter niets van computers weet ben je dan wel redelijk in paniek en voordat je het weet heb je je geheugenkaartje geformatteerd, alle foto's verliezend, zonder dat je doorhebt dat dit niet nodig was.
Het is van tevoren handig om te weten wat de inhoud van je kaarten is opdat je dingen die er niet thuishoren herkent en hoe je file attributes (hidden/readonly/archive/ nogeendieiknietmeerweetsystemdenkik) in windows XP kunt veranderen en wat het uberhaupt zijn. Mocht je dan een raar iets tegenkomen, dan kan je daar gewoon op googelen. Zo viel mij op dat er een bestand FLASHY.EXE op de kaartjes stond en daarop googelend was al snel een fix gevonden.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Interessant! Op zich kunnen je foto's denk ik niet geinfecteerd worden (nog nooit gehoord van virussen die in jpeg gaan zitten), maar toch knap dat er zo'n .exe zich op je USB stick nestelt als je niks meer doet dan plaatjes kopieren.....
Tommy
Reiziger

Bericht door Tommy »

Nah het infecteerd de JPG's ook niet, maar et zou de JPGtjes wel kunnen wissen. Bij mij maakte hij dus alles hidden, waardoor het leek dat de hele SD kaart leeg was. Wel had hij een directory Program Files etc. aangemaakt met allemaal programma's die windows benamingen hadden "sys.exe" etc. Opvallend was wel dat al die bestanden precies even groot waren. Vraag me dus af wat die zou doen als je die programma's zou executen. Want het nestelen was al via een of andere autorun gedaan. Ik weet 100% zeker dat ik niet een programma gestart heb die de boel geinstalleerd heeft. Die dingen zijn gewoon zo geprogrammeerd dat als er verwisselbare media aanwezig is op de computer dat hij gelijk z'n ding doet.

Was ontzettend vervelend, want moest alle bestanden handmatig unhiden (freeware tooltje voor fileattributes die ik gevonden had deed niet aan batchopdrachten).

Zou ook niet 123 weten wat je hier tegen zou kunnen doen. Mensen zonder laptop zullen die computers toch moeten gebruiken en ik ken zelf geen antivirus software die vanaf een USB stick draait. Weten dat het kan voorkomen en vooral weten hoe je erop moet reageren is volgens mij het beste wat je kan doen.
Hierbij is dus van belang dat je in staat bent iets te identificeren dat niet op je kaartje thuis hoort en waarop je kan googelen. Dan heb je meestal binnen de kortste keren wel een solution te pakken.

Misschien is een online virusscanner ook een optie. Heb ik zelf geen gebruik van gemaakt. Wel geprobeerd geloof ik, maar ik geloof dat het niet mogelijk was om de benodigde scan engine aan de praat te krijgen op de cafecomputers. Of wellicht was de verbinding gewoon te traag. Maar zowel Kaspersky als Trend Micro hebben redelijk goede online virusscanners (even googelen op online scan kaspersky/online scan trend micro).

Maargoed, met geringe computerkennis sta je dan mooi met je handen in het haar als je camera opeens "Card Error" aangeeft en je nog geen backup hebt gemaakt van de reeds geschoten kiekjes.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Idd...zo'n programmaatje executen zou wel eens erg vervelend kunnen zijn! Er zijn volgens mij wel freeware virusscanners voor U3 USB sticks, maar met die U3 had ik nou juist problemen! Ik heb dat op een gegeven moment weer uitgezet, omdat oude bakken die U3 niet op konden starten....
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

ErikB schreef:Idd...zo'n programmaatje executen zou wel eens erg vervelend kunnen zijn! Er zijn volgens mij wel freeware virusscanners voor U3 USB sticks, maar met die U3 had ik nou juist problemen! Ik heb dat op een gegeven moment weer uitgezet, omdat oude bakken die U3 niet op konden starten....
Hoppakee, hier heb je ze :-)
Plaats reactie