backpacken / safari in tanzania of zuid-afrika

Stel hier je vragen over het Oostelijke gedeelte van Afrika.
Plaats reactie
rasje

backpacken / safari in tanzania of zuid-afrika

Bericht door rasje »

Hallo allemaal,

Ik heb hier op het forum eens wat rondgekeken en wat ideëen opgedaan over backpacken / safari en tanzania of zuid afrika. Maar ik zou graag nog wat advies willen. Eerst maar eens mijn idee en hoe ik graag zou willen dat het er uit komt te zien. Ik ga samen met een vriend van me ergens in 2011 naar afrika toe (de maand is nog niet besloten, tips?, afhankelijk van prijzen en werk) het liefst zouden wij hier rondreizen en veel van de lokale culturen zien maar vooral de nationale parken spreken ons het meeste aan. Overnachten in de parken is iets wat we heel graag zouden willen doen. Ik heb al gekeken om prive met een gids rond te reizen maar dit is erg prijzig, heeft iemand een idee of dit lokaal veel goedkoper te regelen is? Zonder gids rondreizen is vast geen goed idee in de parken omdat je dan veel minder ziet vermoed ik? Een ander alternatief is met een kleine groep, graag een internationaal gezelschap, aangezien ik niet het idee hoef te hebben dat ik nog steeds in nederland zit met een stel toeristen.

De punten waar ik nu dus mee zit zijn:
- welke maanden zijn het mooist?
- rondreis met een groep boeken of ter plekke regelen? (iemand hier ervaring mee?)
- Goedkope vliegreizen, ik had gehoord dat mogelijk vanaf heathrow vliegen veel goedkoper is?
- en is tanzania / kenia echt zo veel duurder dan zuid-afrika?

Als dit laatste zo blijkt te zijn gaan we waarschijnlijk toch kiezen voor zuid-afrika. Is er iemand die ervaring heeft met rondrijzen in zuid afrika / tanzania (denk aan safari's met kleine groepen, het liefst overnachtingen lekker simpel bijv. tenten). Wij zijn echt totaal niet op zoek naar luxe, juist het primitieve geeft dat heerlijke backpack gevoel.

Ik lees graag de ervaringen en verhalen van reizigers die op deze plekken geweest zijn, en als je het zou willen vermelden vind ik het ook interessant om te weten hoeveel je uiteindelijk kwijt was zodat ik kan vergelijken met boeken.

Alvast bedankt,
rasje
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: backpacken / safari in tanzania of zuid-afrika

Bericht door Tikva »

Ik ben zelf niet in zuid-Afrika geweest maar andere mensen op dit forum wel. Rudi is nu met vakantie maar kijk een op http://www.bolletjeom.nl. Wat ik begreep van andere reizigers is dat Tanzania toch behoorlijk duurder is dan Zuid-Afrika.

Wat de mooiste maanden zijn dat hangt van je interesse af. De maanden die bijvoorbeeld goed zijn om vogels te kijken zijn weer minder goed voor grote dieren etc etc Zie ook Tanzania klimaat en reistijd

Rondreis gewoon ter plekke geboekt dit is goedkoper dan in Nederland. Je wordt dan gewoon in een groepje gestopt bij ons zat er geen andere nederlander bij. Als je dat heel belangrijk vindt kan je dat vooraf vragen. De bugetsafaris's slapen trouwens zo veel mogelijk buiten de nationale parken om kosten te besparen.
Een tour met zijn 2e is echt heel duur. Zie ook safari voor voorbeelden van de kosten.

Vanaf heatrow vliegen kan een stuk goedkoper zijn zeker als je dan vliegt naar Nairobi. KLM heeft soms ook acties naar Kenia voor rond de 500-600 euro,het is dus slim om dit even goed in de gaten te houden.

Wat wij kwijt waren voor 4 weken was echt een achterlijk hoog bedrag maar hier zat ook duiken bij in en beklimming van de kilimanjaro. Maar zelfs zonder dat is Tanzania echt niet goedkoop, 20 dollar voor een simpele kamer 5-7 dollar voor wat eten (meer op zanzibar) valt nog mee maar alles wat je aan activiteiten wil doet tikt flink aan.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Margot Bendijk

Facebook comment

Bericht door Margot Bendijk »

Een hoop vragen :) ik heb zeker niet op alles antwoord. Qua periode hangt het volkomen af van de regio waar je heen wil. Zuid-Afrika is in de lokale lente erg mooi. Tanzania hangt af van wat je zoekt. De droge periode betekent beter weer en meer zicht op wild, aangezien de bomen en vlaktes kaal/kaler zijn. Maar de regenperiode geeft prachtig groen en jongen die geboren worden. Wat betreft tickets kan ik je helaas niet verder helpen. Entree van de parken hangt het er vanaf of het een nationaal park is of een game reserve. Nationaal park mag je zelf met vervoer inrijden, maar moet je op de weg blijven. Game reserve mag je van de paden af, maar moet met gids. Laatste is zeker gaver, aangezien je dichterbij de dieren komt. Je bent echt op zoek naar de lokale cultuur zeg je, al gedacht aan home stays? Qua kosten zijn het alledrie geen goedkope landen. Kenia is dan denk ik de minst prijzige. Bekijk eens of je hier tijdens de grote wild migratie heen kunt in de masai Mara. Schijnt erg mooi te zien. Veel plezier met de voorbereidingen!
marietje

Re: backpacken / safari in tanzania of zuid-afrika

Bericht door marietje »

Er zijn al wat vragen beantwoord zag ik, dus dat hoef ik niet ook nog te doen. Wel wil ik in het kort onze ervaring vertellen.
Wij zijn in Zuid-Afrika geweest en diverse keren in Tanzania en vind eigenlijk dat je deze twee landen niet met elkaar kunt vergelijken. Tanzania is "echt Afrika", ZAfrika is veel meer ontwikkeld, dus denk ik dat je je moet afvragen waar je voor kiest. ZA is wel goedkoper dan Tanz. en makkelijker te bereizen. Je kunt er bv makkelijk een auto huren of met openbaar vervoer reizen. Tanzania daarentegen is duurder want de entreegelden voor de wildparken zijn hier behoorlijk hoog en met openbaar vervoer reizen lijkt me niet eenvoudig, behalve tussen de grote steden.
Een voordeel van Tanz. is dus dat het echt Afrika is en dat je er zeker van bent dat je heel wat wild zult zien.
In ZA is dat niet zo zeker. Zelf zijn we niet in het Krugerpark geweest, maar hebben 2 groepen ontmoet (wij waren privé) waarvan de ene groep redelijk wat wild had gezien en de andere praktisch niets.

Een safari in Tanz. kun je goedkoper maken door samen met een groep te gaan, dan deel je samen de kosten. Nadeel is dat je je moet aanpassen aan het programma. Ga je met zijn tweeën dan kun je aangeven waar, wanneer en hoe lang je wilt stoppen, ook in dorpjes. De keus van de overnachtingen kunnen de prijs aardig drukken.
Vliegen kun je het beste via Nairobi, ook dat scheelt behoorlijk in de prijs.

Misschien is het een idee om een paar weken naar ZA te gaan en dan naar Tanz? Dat hebben wij bij onze tweede reis gedaan.

N.a.v. onze reizen en ons contact met de gids van onze eerste reis heb ik een site gemaakt. Mocht je belangstelling hebben dan kun je hier het één en ander lezen.
Plaats reactie