Backpacken in Madagaskar, Zuid-Afrika eo

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Plaats reactie
anneijs
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2015 19:39

Bericht door anneijs » 31 mei 2015 20:20

Van september 2015 tot en met maart 2016 wil ik gaan rondreizen in Madagaskar en Zuid-Afrika. Ik sta ook open voor de omliggende landen zoals Mozambique, Tanzania, Malawi etc.

Ik wil in september en oktober reizen door Madagaskar. Hier ga ik in november en december vrijwilligerswerk doen. Na dit werk wil ik doorreizen naar Z-Afrika eo.

Wie heeft er tips voor:
- praktische zaken (als alleen reizende vrouw)
- mooie (duik)plekken
- visum
- vliegtickets
- etc.
Noec
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 dec 2008 07:31
Contacteer:

Bericht door Noec » 04 jul 2015 20:50

Mooie (duik)plekken
Mijn 3 weken in Zuid Afrika zagen er als volgt uit:
Johannesburg: aangevlogen, huurauto opgehaald. Volgende ochtend vertrokken.
Johannesburg - Hoedspruit: 440 km
Krugerpark en gamereserves bezocht. Bushwalk met een ranger gedaan. Dit was voor mij een totaal nieuwe ervaring. Heel gaaf! 3 nachten.
Hoedspruit - White River: 270 km via Panorama Route
Mpumalanga Scenic Drive. Onderweg mooie uitzichtpunten, zoals God's Window en Drie Rondavels, Bourke's Luck Potholes. Op tijd vertrokken en de tijd genomen voor deze rit. 1 nacht.
White River - Swaziland: 275 km
We zijn door Swaziland gegaan om naar Reilly's Rock te gaan. Dit is een lodge, midden in het Millwane Wildlife Sanctuary. Maar 3 kamers, de duurste overnachting van onze hele reis, maar wat een fantastisch mooie plek vond ik dit. Wij waren de enige gasten, wat een rust en ruimte! Prins Bernhard verbleef hier blijkbaar altijd als hij "in de buurt was".
1 nacht.
Swaziland - Hluhluwe: 275 km
Hier kun je oa een "traditioneel" Zuludorp bezoeken. Als je houdt van busladingen vol luidruchtige Amerikanen in kaki outfits, muggennetten over het hoofd en verrekijker plus Nikon om de nek: zeker doen.
3 nachten. Vond ik te lang.
Hluhluwe - St Lucia: 50 km
St Lucia Wetland Park is een heel mooie omgeving, veel nijlpaarden, krokodillen en vogels als de visarend, flamingo en pelikaan.
1 nacht.
St Lucia - Durban: 240 km
Durban - Port Elizabeth: gevlogen
Port Elizabeth - Addo: 80 km
Tussen Durban en Port Elizabeth is een route waar weinig te zien valt. Een route bovendien waar je geen kant op kan omdat het tussen de bergen ligt. Een favoriete plek voor roadblocks om je van je spulletjes af te helpen, naar het schijnt. Daarom: gevlogen. Andere huurauto opgepikt, doorgereden naar Addo.
Addo Elephant National Park bezocht. Een -hoe raadt u het zo?- Olifantenreservaat.
2 nachten
Addo - Plettenberg Bay: 310 km
"Tuinroute" langs de kust. Supermooie omgeving!
2 nachten
Plettenberg Bay - Oudtshoorn
Struisvogelhoofdstad. Beetje luxe overnacht hier en de omgeving verkend, waaronder dus een struisvogelboerderij.
Oudtshoorn - Kaapstad
Kaapstad en omgeving verkend. Wat een gave stad!

Vliegtickets
Je vliegt een heel eind, dus het is best wel een lange zit. Zoek goed rond naar goedkope tickets (skyscanner etc)
Around the world/open ticket: een open ticket dat je binnen een jaar moet gebruiken wil wel eens aantrekkelijker geprijsd zijn dan een retourtje! Veel maatschappijen bieden dit aan. Voorwaarden verschillen, let daar goed op in je vergelijk: hoe veel stopovers kun je maken? Op de "terugreis" nog even goedkoop chillen ergens? Vaak moet je vooraf data plannen, wijzigen kan vaak wel, let op de kosten daarvan. Het is fijn als je planning flexibel is, want "life is what happens to you while your busy making other plans..."
Type vliegtuig & service: beetje luxe van een dikke jumbojet voor een eerlijke extra prijs is het overwegen waard als je het geld kunt missen. (betere onboard entertainment & service is het wat mij betreft waard op een lange vlucht).
Vertrekluchthaven: het loont de moeite Brussel en Dusseldorf (of nog verder weg) mee te nemen in je zoektocht. Vooral Dusseldorf heeft lagere luchthavenbelastingen dan Schiphol. Werkt door in de prijs, fijn vliegveld en afhankelijk van je woonplaats prima te doen ook qua reistijd.
Flyerprograms: welke maatschappij je ook mee vliegt, schrijf je meteen in voor hun flyerprograms. Nog voordat je gaat vliegen! Check in via de flyerprograms (heet bij iedere maatschappij anders). De kilometers (en dat zijn er nogal wat) die je gaat maken leveren je credits op. Mooi om bijvoorbeeld daar ergens een gratis binnenlandse vlucht te doen. Of eenmaal weer thuis een lang weekend Rome voor weinig, of nou ja, vul zelf maar iets in. Gratis en voor niks, dus altijd mooi meegenomen!
Agencies: Lijkt misschien tegenstrijdig, maar soms hebben (online) reisbureaus de beste deals, zeker voor around the world/open tickets!

Praktische zaken (als alleenreizende vrouw)
Ik ben geen vrouw. Ik heb in Zuid Afrika niet alleen gereisd. Ik ken wel vrouwen die alleen hebben gereisd op andere plekken in de wereld (waaronder Zuid Amerika), en zelf heb ik ook het nodige in mijn eentje gereisd.
Belangrijkste: Laat je niet bang maken. Gebruik wel je gezond verstand! Lees je in (Lonely Planet, internet, wat jij prettig vindt). Win ter plekke informatie in. Reizen is risico nemen. Ga daar verantwoord mee om. Verschillen tussen arm en rijk zijn anders dan in Nederland. Verhouding man/vrouw is anders dan in Nederland. Observeer dat in de eerste periode dat je op reis bent. Zie de dingen zoals ze zijn. Niet mooier dan ze zijn. Maar ook niet erger dan ze zijn. Wellicht dat er nog anderen zijn die je verder tips willen geven!


En: geniet! *O*
HoeBie
Vakantieganger
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 apr 2013 12:19

Bericht door HoeBie » 05 jul 2015 15:37

We hebben vorig jaar, als onderdeel van onze wereldreis, in totaal 7 weken met zijn tweetjes door Zuid Afrika en Mozambique gereisd. Het zijn fantastische landen maar je wordt regelmatig met beide benen op de grond gezet. Het verschil tussen arm en rijk is o.i. nergens zo groot als hier. Dit kun je het beste zelf ervaren.

Vlucht
Via skyscanner zijn we voor 295 euro met qatar airways van Joh. naar Rome gevlogen. Wellicht is het andersom ook zo goedkoop. Vliegen binnen Afrika is gigantisch duur. Neem dat mee bij het boeken van een ticket. Vanuit Madagascar naar Zuid Afrika vliegen wordt als losse vlucht een dure aangelegenheid.

Transport
Huur een auto (rentalcars.com). Dit is spotgoedkoop en zelfs een kleine chevrolet functioneert best goed als 4wd. :).

Bezienswaardigheden
The garden route, wild coast en drakensberg zijn naast een safari mooie dingen om te bekijken/doorheen te rijden/te doen. We zijn overigens natuurliefhebbers. Verder heeft het apartheidsmuseum in Johannisburg erg veel indruk om ons gemaakt.

We zijn absoluut geen hop on/off liefhebbers maar om met zo'n bus door Joh burg te rijden is echt een belevenis. Bezoek Soweto en fiets door deze wijk (mbv Soweto backpackers). Eten kun je fantastisch in Zuid Afrika. Maak gebruik van air bnb als je tijdens je reis een weekje rust wil en even een vaste standplaats wil. Hiermee hebben we erg goede ervaringen. O.a. In Kaapstad.

Mozambique kun je gemakkelijk bereizen met je huur auto vanuit Zuid Afrika mits toestemming vekregen van het verhuurbedrijf. Zeker doen. Neem een kijkje bij de Nederlandse jongen die een motel is gestart in Tofo (mozambeat) en relax. Een uitstekende plek.


Veiligheid
Realiseer je (maar laat je niet afschrikken) dat er best wat mensen zijn die je zien als een prooi om eenvoudig aan geld te komen. Het verschil tussen arm en rijk is enorm. Rijk woont (gevangen) achter een hek/muur en arm in een krottenwijk. Loop niet te pronken met mobieltjes, camera's etc want de kans bestaat dat je beroofd wordt. Eerlijk gezegd, persoonlijk zou ik (1,90 m, man, 100 kg) niet alleen (backpackend) door Zuid Afrika reizen. Klinkt stom en toch is het zo. Probeer reisgezelschap te vinden. Maar ga wel. Je moet er zijn geweest. Idd geniet!
Juansen
Vakantieganger
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 jun 2009 13:22
Contacteer:

Bericht door Juansen » 06 jul 2015 13:20

Tanzania en Malawi:
Visum verkrijgbaar bij de grens, ik geloof voor 3 maanden verblijf in Tanzania (50usd) en een maand in Malawi.
Duiken in Malawi wordt veel gedaan bij Cape McClear.
Deze landen zijn veilig en je kunt er prima alleen reizen (anders dan hierboven geschetst mbt Zuid Afrika). In Dar Es Salaam kun je eenvoudig het veer nemen naar Zanzibar.
Pinautomaten werken niet altijd (ook niet als het logo erop staat), maar je vind er zeker in de grotere plaatsen uiteindelijk altijd wel één die het doet. Idealiter heb je maestro en visa, hoewel ik me alleen met de eerste kon redden.
Je kunt van Johannesburg naar Blantyre (zuid malawi) vliegen en dan eenvoudig door Malawi en Tanzania reizen met de bus. Je kunt ook overland reizen via Botswana en Zambia en de Victoria waterfalls aandoen.
:)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast