Backpacken in Azië OF Latijns Amerika??

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Ellen85

Backpacken in Azië OF Latijns Amerika??

Bericht door Ellen85 »

Hoi hoi,

Ik wil in september/oktober 2010 ongeveer een halfjaartje gaan reizen. Ik wil dan kiezen voor een continent, Azië of Latijns-Amerika..?! Ik ben 2 jaar geleden in Zuidelijk Afrika geweest (stage gelopen en gereisd), dat vond ik echt geweldig en dat was helemaal mijn ding. Daarna ben ik nog 2,5 week in Ghana geweest, ook echt geweldig! Maar nu ben ik heel wil ik een ander continent zien dan Afrika.. Ik hou vooral erg van natuur (jungle) en van dieren. Ook vind ik het interessant om de lokale bevolking te leren kennen.
Ik spreek (nog) geen Spaans en mijn Engels is helaas ook niet erg denderend maar ik kan mezelf redden. Ik ben alleen maar ik misschien misschien vind ik een tijdelijk reisgenootje. Ook wil ik tijdens het reizen vrijwilligerswerk doen, het liefst iets met dieren.

Hoe zit het met de veiligheid met reizen in Azië en Latijns-Amerika?? Is het makkelijk alleen te reizen?

Alle tips zijn welkom :) Alvast bedankt!

Groetjes Ellen
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Backpacken in Azië OF Latijns Amerika??

Bericht door Tikva »

Ja lastige keus.
- Wat bedoel je trouwens met latijns amerika wil je en naar zuid-amerika en naar midden-amerika? zelfde vraag voor azie is dat zuid-oost azie of bijvoorbeeld meer midden oosten?

Heel kort door de bocht kan je zeggen dan Azie goedkoper is, makkelijker om te reizen, meer backpackers, veiliger voor vrouwen en lekkerder eten.
Latijns Amerika heeft meer en spectaculairdere archeologische dingen, spectaculairdere cultuur, veel gebouwen en steden in een zelfde soort maar wel erg charmante stijl, op eerste gezicht minder vriendelijke bevolking maar zodra je de taal spreekt kan je wel meer diepgaande gesprekken voeren.

Dieren hebben beide zeker minder dan Afrika. Latijns-amerika heeft van oorsprong gewoon veel minder zoogdieren, in azie zijn veel dieren opgegeten. Jungle hebt je in beide delen. Jungle is azie is vaak wel minder ruig dit komt omdat het kleinere stukken zijn waar toch vaak nog mensen wonen, in latijns amerika is de echte jungle alleen vaak weer lastigeen duurder om te bereiken.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

sluit me helemaal aan bij Tikva
Als ik zou moeten kiezen zou ik voor Azië gaan. Zuid-oost azië dan.
Het is makkelijk en ik vond het heel divers. In zuid amerika heb ik maar 1 land gezien en dat was bijzonder maar het is ook weer niet zo dat ik nu onmiddelijk terug wil om de buurlanden te gaan zien.
Qua natuur is het inderdaad knap lastig en prijzig om in zuid-amerika de jungle in te gaan maar dan heb je ook wat. In Azië is het makkelijker te bereiken maar veel kleinere stukjes inderdaad. Of neem Borneo op in je route. Dat is helemaal niet zo duur als je misschien denkt
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Ellen85

Bericht door Ellen85 »

Bedankt voor jullie reactie. Ik bedoel inderdaad Zuid- en Midden Amerika. Van Azië zou ik van inderdaad het zuiden en het oosten willen zien maar misschien ook Sri Lanka en Nepal en een deel van China. Het blijft een lastige keuzen omdat Zuid- en Midden Amerika mij ook trekt, qua natuur lijkt mij het misschien wel mooier. Maar ik spreek nog geen Spaans en om alleen als meisje naar Latijns Amerika te gaan, ik weet niet of dat zo veilig is.. En ik heb nog niet veel ervaring met alleen backpacken..

Ik ga er nog eens heel goed over nadenken!!! :?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Als latijns-amerika je voorkeur heeft dan moet je je echt niet laten afschrikken omdat je geen spaans spreekt moet je je niet door laten tegen houden. Je hebt een half jaar de tijd dus kunt bij aankomst makkelijk 2-4 weken een cursus volgen. De basis dingen die je nodig hebt om een dingen te kunnen regelen en kleine gesprekjes te voeren kan wel in 2 weken.

Ben zelf alleen naar zuid-amerika geweest en in midden-amerika ook genoeg alleen reizende vrouwen tegen gekomen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

als je hart ergens ligt moet je het proberen.
Maar je gaat een half jaar....ik zou niet te veel landen op de lijst zetten. zuid en midden. oost en zuid-oost. dat gaat echt veel worden.
zoek een rijtje landen uit die bij elkaar in de buurt liggen zodat het makkelijk, zonder vluchten. te bereizen is. en geef een land de tijd. Liever een land goed zien dan alles half. Maar dat vind ik.
Ik vind het zonde als ik hoor dat mensen vietnam of laos 2 weken geven. Met een maand kan je er zoveel meer uithalen.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

sluit me ook aan bij tikva en bolletje. laat je niet tegenhouden door het idee van onveiligheid. Ik heb onderweg in midden amerika wel meer verhalen over berovingen gehoord dan in azië, maar zelf voelde ik me zeer veilig in midden amerika.
zelf geen ervaring met zuid amerika maar van verschillende mensen gehoord dat midden een stuk meer backpackers ziet dan zuid. er is in midden dan ook een duidelijke gringo trail en ik heb veel leuke toeristen ontmoet. het gaat heel makkelijk om je aan te sluiten bij iemnd anders en een tijdje samen te reizen. (gelukkig kun je deze gringotrail natuurlijk ook vermijden)

qua natuur; in M-A heb ik meer jungle en wildlife gezien dan in azië. ook paradijselijker stranden/eilandjes. maar jij noemt nepal en china, de himalaya's van nepal en karstgebergte van zuid china zijn natuurlijk ook van onovertroffen schoonheid.
amassakoul
emanuela

Bericht door emanuela »

Beste allemaal,

Inmiddels heb ik mij een beetje door de forums weten te worstelen, maar zit nog steeds met hetzelfde dilemma. Ik heb besloten om dit jaar optimaal gebruik te gaan maken van de vakantie die ik nu heb nu ik nog studeer (maand juli & augustus). Ik wil graag alleen erop uit voor een weekje of 4/5 in deze periode (vrouw, 21 jaar). Twee opties die direct naar boven borrelen zijn dan Azie en Zuid-Amerika.. Dit is natuurlijk heel breed, maar aangezien ik echt zoveel dingen van de wereld nog wil gaan zien, maakt het me eigenlijk niet uit waar ik begin. Eigenlijk ligt de prioriteit een beetje bij de prijs. Ik heb gezocht naar tickets voor Zuid-Amerika (bijv Lima), maar kom dan niet goedkoper uit dan 1100 euro.. Azie tickets zijn al wat beter te doen.. Ik houd het graag bij 1 land, ik heb liever het gevoel dat ik 1 land goed heb gezien, dan in 4 weken door 3 landen ben gerend.. Tot slot spreek ik voldoende Spaans voor Zuid-Amerika.

Mijn vraag is eigenlijk: heeft een van jullie toevallig geboekt of tips om goedkoop te vliegen deze zomer naar zuid-amerika en/of azie? Liefst houd ik mijn ticket max 800 indien mogelijk..
En nogmaals; eigenlijk maakt de bestemming me niet zo veel uit, ik weet dat overal zoveel nog te ontdekken is!
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

het is niet alleen goedkoper om naar azië te vliegen, het leven daar is ook stukken goedkoper. dus als je prioriteit bij de prijs ligt is je keuze snel gemaakt.

voor tips mbt vliegtickets moet je ff rondkijken op dit forum, daar is al erg veel over gezegd.
amassakoul
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Na al veel gelezen te hebben op dit forum dan toch ook maar een account aangemaakt voor een berichtje.

Net zoals de vorige posters twijfel ik ook over mijn reisbestemming. Azië of Zuid/Midden-Amerika.
Zoals het er nu naar uit ziet heb ik rond september geen vast werk hier in Nederland of in het buitenland, en daarom wil ik er graag op uit. Na mijn studie/stage in het buitenland en mijn vakanties in Azië heb ik de smaak van het reizen goed te pakken en wil ik er graag weer op uit.

Maar nu dus de vraag; wordt het Latijns-Amerika of Azië? In Azië ben ik al eens geweest (4 weken Maleisië, alleen vaste land & 4 weken vrijwilligerswerk in Pai, Thailand), in Amerika nog niet.
Ik zou graag 5 maanden op reis gaan, waarschijnlijk alleen.
Kies ik Azië dan kies ik waarschijnlijk voor Vietnam, Cambodja, Laos, Thailand, Maleisië + Borneo.
Bij de keuze voor Amerika neig ik meer naar het zuiden; Chili, Bolivia, Peru.

Hierboven staan al heel veel nuttige tips, maar nieuwe zijn welkom ;)
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
bolletjeom
Reisexpert

Ik denk dat alle tips al wel gegeven zijn'.
Het is toch een kwestie van gevoel. Wat trekt je het meest.
En van budgte natuurlijk.
Ga naar de bieb en haal wat leesmateriaal van een paar landen en kijk dan wat je het meeste aanspreekt. Als het goed is heb je nog een heel leven voor je dus alles wat je niet nu direct kunt doen komt nog wel een keertje
mirrie
Vakantieganger

Bericht door mirrie »

Ik ben op dit moment in Zuid-Amerika, maar ben mijn reis ongeveer 6,5 maand geleden begonnen in Nepal. Daarna heb ik 3 maanden door Zuid-Oost Azië gereisd en moet zeggen dat ik me in Azië een stuk veiliger voelde dan hier in Zuid-Amerika. Ook vond ik het reizen in Zuid-Oost Azië gemakkelijker en is het er goedkoper. In Argentinië en Chili voelde ik me trouwens nooit onveilig. Maar ben op dit moment in Peru en vind het geweldig hier, maar wordt wel vaak nagevloten, mannen blijven me volgen en ben al een paar keer 'per ongeluk' in mijn kont geknepen (niet in een club ofzo, maar gewoon op straat of bij het instappen van een bus). Vind dat dus echt niet relax. Ik spreek goed Spaans dus kan nog een beetje van me af bijten. In Bolivia had ik hier trouwens minder last van.
Verder vind ik Zuid-Amerika wel echt geweldig, maar vond Azië ook super en dat had ik van te voren niet verwacht, omdat ik altijd dacht dat ik mijn hart aan Zuid-Amerika verloren had. Maar ben er nu achter dat ik mijn hart aan Argentinië verloren heb :) Zit er in ieder geval aan te denken als ik terugga naar Nederland (voorlopig half september) meteen een goedkoop ticket naar Zuid-Oost Azië te boeken als ik nog geld over heb, omdat 3 maanden zeker niet genoeg waren.
Al met al zul je het in beide continenten zeker goed naar je zin hebben en ook over de taal zou ik me geen zorgen maken, basis Spaans kan je snel leren in een cursus. Ik zou me gewoon goed verdiepen in beide continenten en kijken welke landen je het meest aanspreken. Als je wil lezen over mijn ervaringen rond de wereld: http://mirjamopreis.waarbenjij.nu

Succes met je keuze!
Plaats reactie