Auto door Afrika.

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 10 feb 2010 18:20

Mooi plan!!!

ik weet er niet veel van behalve dat ik ooit een hele club mensen heb ontmoet die ongeveer hetzelfde hebben gedaan. je moet eens googelen op overlanders afrika en dan kom je bij reissites uit. Misschien dat die mensen je willen helpen.

Zelf zitten we te kijken om het eerste deel van je reis te gaan doen over een tijdje. We zitten er over te denken om Berlijn, Polen, Slowakije, hongarije, Slovenië, Croatië, Bosnië, Montenegro, Albanië en dan via Bulgarije naar Turkije.
We slaan Griekenland dus waarschijnlijk over. We denken er nog over om even Iran in te schieten en daar een rondje te maken en dan via Oost-Turkije naar Syrie
We nemen misschien ook Libanon mee.
Wat betreft Jordanië/ Egypte zijn we er al wel achter dat we de boot zullen moeten nemen. Die zijn behoorlijk prijzig. ik geloof al over de €400 voor de auto alleen. Maar Israel in en uit kan meer problemen geven.

De meeste overlanders proberen vanaf egypte de doorsteek naar beneden te maken. wij willen ook Lybië en tunesië meenemen. Oa omdat dit de enige/beste plek is om weer de oversteek naar Europa te maken. Over Algerije doen een helehoop horor verhalen de ronde maar ik heb geen idee hoe up to date die zijn. Maar dat land zou ik even goed nazoeken.

Het hele stuk tussen Marokko en Namibië zal pittig zijn. Ik heb begrepen dat Maurtanië prachtig is maar heel lastig om in (of uit) te komen. Midden afrika is relatief onveilig gebied. Ik zou me zeker daar op gaan inlezen om te zien welke landen je beter kan vermijden.

En als je dan toch in Zuidelijk-Afrika bent...waarom stop je dan bij de kaap? Maak nog even een rondje zuidelijk afrika met Lesotho, Swaziland, een hoekje Mozambique en/of Botswana :Y
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 10 feb 2010 19:54

ik denk dat je heeeel veel meer kwijt bent!! In hoeveel tijd wil je het gaan doen?
Geen idee hoeveel tijd je ervoor uit wilt trekken maar bedenk alleen al eens wat je aan benzine/diesel kwijt zult zijn, iedere dag eten en toch vrij vaak moeten betalen om te slapen. Je wilt toch soms douchen.

Onveilig?? Algerije werden nogal eens toeristen ontvoert. en dan met name mensen die met eigen auto of motor door het land trokken. Bepaalde gebieden. verder staat me iets van bij dat de grensovergang tussen Algerije en Marokko niet open is (voor toeristen). Lees eens de info bij Mibuza (ministerie van buitenlandse zaken)
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 11 feb 2010 07:04

Een rit van ongeveer 20000km zal je om en bij de 2000€ kosten aan brandstof.
Rest je nog 5000€. Met een dagbudget van 70€ moet je het traject afleggen op 10 weken. Dit wordt meer 'racen' ipv 'reizen'. Kan leuk zijn als dat de bedoeling is (soort Trophy of zo).
Niet vergeten: de terugreis of het verschepen van de wagen kost ook geld. En er steekt heel wat voorbereiding (kosten) in het papierwerk, verzekeringen, grensformaliteiten enz.
Ik heb verder geen ervaring met zo'n soort reis en heb enkel gereden in het zuidelijk gedeelte van Afrika (Namibië/Botswana/Mozambique/Zuid Afrika/Swaziland).
Laatst gewijzigd door kohraya op 11 feb 2010 07:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 11 feb 2010 07:11

dubbele posting
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 12 feb 2010 06:40

Mouzar85 schreef: Wat bedoel je met dubbele Posting??
Dat ik per ongeluk mijn berichtje 2x had gepost.
Ik hoop voor jou dat je nog nuttige tips krijgt want zo'n reis vraagt toch voor de nodige voorbereiding.
Maar als ik zie dat je een stevige (financiële) buffer bovenop je vooropgestelde budget hebt, dan zal het wel goed komen.
Goede raad kan je ook krijgen op 4x4 sites.
En het zou natuurlijk helemaal fijn zijn indien je je ervaringen met ons wil delen, want we blijven niet tot aan ons pensioen met ons rugzakske rond lopen ...
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 12 feb 2010 11:46

als je een buffer hebt dan is het financieel te doen. Ik ben nog steeds benieuwd hoeveel tijd je er voor denkt uit te trekken.
Af en toe een hostel zal wel lekker zijn, zeker als je eens wilt douchen enzo. Vaak mag je ook camperen bij hostels. dat drukt de kosten ook weer.
Je moet voor vertrek weten van alle landen waar je doorheen wilt rijden wat je in orde moet hebben bij de grenzen. kan je ter plekke een visum krijgen of moet je die van te voren gehaald hebben?
Ben je verplicht een (auto)verzekering af te sluiten bij de grens van een bepaald land? zoja, wat kost die (anders zetten ze je af). Wat dekt die?
En....is er een verzekering in Nederland die gek genoeg is om je auto te verzekeren in al die landen?
Moet je een carnet kopen of op een andere manier verplicht bijdragen aan de locale wegenbelasting?
Welke papieren heb je nodig om dat land weer met je auto te mogen verlaten...
LaosFan
Reisexpert
Berichten: 2071
Lid geworden op: 03 nov 2007 18:11
Locatie: Laos
Contacteer:

Bericht door LaosFan » 13 feb 2010 22:34

Ik kan helaas niet helpen maar het is een erg mooi plan en ooit (ja ooit) wil ik zoiets ook nog eens doen. Of ik Afrika met de auto ga doen weet ik niet maar een soort van droom van me is toch wel om eerst Oost-Europa goed te bekijken en daarna met de auto te gaan richting Zuidoost Azië of zover ik kan komen. Dat lijkt me geweldig.

Veel succes met de voorbereidingen. Waar je misschien ook rekening mee moet houden is dat de visa aardig in de kosten kunnen gaan lopen en dat je bij de vele grensovergangen misschien wel te maken krijgt met douaniers die je alleen door willen laten na het betalen van wat smeergeld. Ik heb overigens geen Afrika ervaring en in ons gezin hebben ze ook slechtst een keer Egypte, 2 keer Burkina Faso en een keer Marokko bezocht. Kameroen wordt door mijn broer binnenkort bezocht. Wie weet heeft hij wat tips. Zuid-Afrika bezoekt hij ook voor zijn werk in juni maar daar heb je niet veel tips voor nodig denk ik. DR Congo kan overigens ook weleens lastig worden. Een vriend van me zit daar voor lange tijd en het is geen stabiel land, maar dat geldt helaas voor heel veel landen in de wereld, en vooral in bepaalde delen van Afrika.

Succes!
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 15 feb 2010 10:36

Wat leuk dat het idee nu vorm begint te krijgen.
Wij zouden het leuk vinden als je op dit forum blijft komen om je vragen te stellen of om je gevonden info met ons te delen. Zoals je ziet zijn er meer mensen die ongeveer hetzelfde als jij willen gaan doen. Maar er is nog niet echt een plek waar al die gekken samen komen om info uit te wisselen. Misschien moeten wij die groep maar worden?!?!

Zoals ik al zei zijn we van plan om eind 2011 of 2012 een rondje te maken. We zitten nog te stoeien met de seizoenen. Waar we in welke tijd van het jaar willen zijn. Helaas kunnen we niet overal op de beste tijd zijn.
Zoals het er nu uitziet rijden we door tot Tunesie omdat daar een ferry is om weer over te steken naar europa.
Mocht jij tegen ferry's in de middelandse zee oplopen waar een auto op mee mag dan hoor ik het graag.
Gebruikersavatar
kohraya
Reisexpert
Berichten: 1504
Lid geworden op: 01 dec 2006 12:16
Locatie: België

Bericht door kohraya » 15 feb 2010 13:29

Kan zijn dat je voor Libië momenteel geen visum krijgt ivm de probleemsituatie tussen Zwitserland en Kadhafi (of hoe je het ook mag schrijven).
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 16 feb 2010 09:27

Libie geeft geen visa meer uit
reiniervanoorsouw
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jan 2010 23:56

Bericht door reiniervanoorsouw » 17 feb 2010 17:46

Haha, Zwitserland zit niet bij het Schengen states verdrag. Dat is hetzelfde als wij Libiërs zouden weigeren en als reactie daarop geen Belgen meer Libië inmogen... anyway. Oost Europa is een aanrader vooral Albanië en Montnegro. Turkije, Syrië, Jordanië is ook niet al te veel problemen. Vanaf Aqaba kan je de pond nemen naar Egypte - wel redelijk prijzig (geloof ongeveer 200 euro voor auto en persoon). Mocht Libië open zijn als je gaat, ben je verplicht een gids mee te nemen het land door. Van Algerije kan je niet naar Marokko, die grens zit potdicht.

Op dit moment is er een negatief reisadvies voor Mauritanië en noord-Mali, daar zit de Al Qaeda zich te nestelen. Andere handige pagina's: http://www.amsterdamdakar.com / http://www.redseachallenge.com

Vanaf Egypte kan je via Sudan wel richting zuiden door Ethiopië, Kenia e.d. Liberia en Sierra Leone zijn redelijk risky op het moment, geen aanrader - wel erg mooi. Congo kan je vrij makkelijk door heen als je de westkant pakt. In Zuid-Afrika kan je vrij makkelijk je auto verkopen, tweedehandjes zijn daar redelijk duur dus voor een net bedragje kan je je auto wel kwijt.

Vergeet niet dat visa ook duur kunnen zijn, vooraf aanvragen is bij sommige landen (Ghana) noodzakelijk en daar kan het helemaal niet aan de grens. Qua praktische dingen: neem onderdelen mee voor je auto die kapot kunnen gaan - luchtfilter, distributieriemen, bougies etc... er is altijd wel iemand die je auto kan maken, het is vaak de vraag of je de onderdelen kunt krijgen...
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 17 feb 2010 18:51

van de site van het Ministerie van Buitenlandse zaken
Actualiteiten
Op 15 februari 2010 hebben de Libische autoriteiten aangekondigd de toegang tot Libië van Schengenonderdanen, en dus ook van Nederlanders, met onmiddellijke ingang te weigeren. Dit geldt ook voor degenen die reeds in het bezit zijn van een Libisch visum of een Libische verblijfsvergunning.
( ik wist niet of je met je opmerking het nieuws bericht in twijfel trok of Libie aan het uitlachen was)

blij dat je Algerije naar Marokko bevestigd. Ik wist dat je van Marokko niet naar Algerije kon maar wist eigenlijk niet zeker dat het andersom ook niet kon. logisch natuurlijk
Gebruikersavatar
jan en fam ontour
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2010 20:03

Bericht door jan en fam ontour » 23 jul 2010 20:43

Hallo
Mijn gedacht voor dit wondermooie plan is, dat je enkel nog via Jordanië naar Egypte de oversteek kan maken om verder te cruisen met de wagen naar het zuiden. Zo zijn wij het voorlopig toch aan het inplannen, echter onze vertrek datum is nog ver weg dus kan er nog veel veranderen.
Wij zijn een koppel en voorzien toch een budget van rond de 20.000 euro a 25.000 en een tijdspanne van een jaar tot een jaar en half hangt allemaal en beetje van het budget af. we zouden dit graag heen en weer doen met een citroen acadiane (die ik momenteel aan het ombouwen ben naar een Afrika waardig voertuig).
Echter zouden wij wel in tegenstelling tot jouw plan aan de oost zijde van Afrika blijven, mss dat we in het terugkeren een stuk langs de westkant gaan wie weet.
ik wens je in elk geval een leuke reis.
Natas
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2010 21:23

Bericht door Natas » 09 nov 2010 21:47

Hallo allemaal,

Ik lees met interesse alle info van iedereen door. Mijn vriend gaat met een vriend van hem op reis door Afrika, 1 op de motor en de ander in een 4X4.
Ik ben ze aan het helpen met research doen en heb ook gekeken bij bijvoorbeeld http://www.minbuza.nl voor de veiligheids adviezen. Als ik die adviezen goed lees, kun je beter niet door het middelste gedeelte van Afrika rijden en kom je dus niet bij de landen als Botswana, Mozambique, Tanzania en Namibie..

Kunnen jullie aangeven hoe je het best kan rijden?
Ik zie namelijk dat Mauritanie, Mali, Niger, Chad en Sudan allemaal een negatief reisadvies krijgen. Alleen wat is waar en wat is sterk overdreven, op die manier kom je niet in het zuiden.

Ik hoor het heel erg graag.
Thanks alvast!

PS. Ik heb zelf trouwens ook nog een tip voor mensen die evt. geinteresseerd zijn in reizen door Tanzania. Als je naar de Serengeti gaat, probeer het zo te timen dat je door de migratie heen rijdt. Ik was er twee jaar geleden in februari en heb daarom heel veel wilde dieren gezien. En om door de migratie heen te rijden met duizenden zebra's en wildebeesten om ons heen, was erg speciaal.
Gebruikersavatar
bolletjeom
Reisexpert
Berichten: 11085
Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
Locatie: amersfoort

Bericht door bolletjeom » 10 nov 2010 16:06

soedan....ik werk bij een groepsreis organisatie en we bieden rondreizen aan naar Soedan. Dat zouden we niet doen als het echt te gevaarlijk is.
Ik ken wel iemand die dit land met de auto door is geweest en ik meen me te herinneren dat het lastig was om alle papieren te regelen maar het is wel gelukt.
Er zijn veel overlanders die door Kenia etc naar zuid-afrika rijden...door de landen die je noemt.
Maar afrika is niet zonder hobbels. het kan een flink stuk uitzoekwerk zijn idd.

succes ermee en veel plezier!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten