Alleen rugzak of ook een buikzak ?

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
merc
Wereldreiziger

Alleen rugzak of ook een buikzak ?

Bericht door merc »

Het heet dan wel backpacken, maar hoeveel van jullie lopen eigenlijk als zwangere dromedaris rond met ook een zak op de buik ? Op veel weblogs en reisfoto's lees/zie ik mensen tonnetje rond rondwaggelen met naast 60 liter achterop ook nog eens 30 liter van voren.

Zelf twijfel ik nog.

Ik heb m'n oog laten vallen op allerlei combi's.
Omdat ik veel fotografie materieel mee neem ging ik eerst voor een F-Stop Satori, maar bij nader inzien is dat veel te klein. Vervolgens kwam ik op een Lowe Alpine Cerro Torre uit met een Lowe Pro Slingshot 202 AW op m'n buik.
Nou dacht ik later aan een F-Stop Loka 0_0 in combinatie met een 40 liter.
Maar een Naneu Adventure K5 is toch ook wel leuk om alles in één te hebben.

Dus uhm...dragen jullie 2 tassen ? En wat vinden jullie van mijn tassen verhaal ? Ik kom er nog niet uit.
(Oh, en raken jullie ook zo opgewonden van de Loka ? Hij is zooooo mooooi! 0_0 8)7 )
zaratoestra
Reisexpert

Re: Alleen rugzak of ook een buikzak ?

Bericht door zaratoestra »

hey,

bij ons geraakt alles steeds in onze backpack. Ik heb 55 l + 10 dacht ik.
We hebben beiden een daypack met zo'n rug uitsparing tegen het zweten. Werkt vrij goed en zijn ook stevig, het nadeel is dan wel dat je deze niet zomaar kan plooien en in alle bochten en hoeken in je backpack steken. Die versteviging binnenin kan er wel uitgehaald worden maar dit doen wij nooit. Wat inderdaad resulteert dat we tijdens openbaartransport trips met 2 zakken oplopen. Valt best wel mee. In de kleine zak zit mondvoorraad,leesboek,reisgids,fototoestel en eventueel een trui.
Meestal gaat het echter zo, de mijne bindt ik leeg achteraan op mijn backpack en mijn lieverdje draagt er 2 :-)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Mijn rugzak is 55L, en mijn daypack/fototas is denk ik 25 liter. Ja, ik loop soms met twee tassen. Ik vraag me echter af of dit veel vervelender is dan een backpack met daypack erbij, je draagt immers dezelfde massa. En hoe vaak loop je lang met alle bagage?

Voordeel van een daypack op je buik is day je er tijdens het lopen makkelijk iets uit kan halen, je je waardevolle spullen in het oog hebt en het je in balans houdt. Bovendien heb je de mogelijkheid een daypack EN een backpack uit te kiezen die 100% voldoet aan je wensen, en hoef je geen compromis te sluiten omdat een broaalde tas toevallig bij een setje hoort.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

al mijn gewone dingen gaan in de backpack maar ik heb wel een daypack voor flesje water, reisgids etc en die hangt inderdaad op mijn buik als ik aan de wandel ben met beide tassen
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Waldo
Vakantieganger

Bericht door Waldo »

mij lijkt het redelijk onhandig als je de hele tijd met twee zakken moet lopen slepen.
als al je spullen niet in 1 rugzak gaan, dan heb je gewoon te veel mee lijkt me.
meestal hebben zo een rugzakken zijzakken voor drinkbusjes, en een kopzak voor waardevollere spullen, die rits zit toch tussen je achterhoofd en de rugzak zelf, dus daar kan normaal gezien niemand in.
een trui kan je gewoon aan de rugzak zelf hangen vind ik.

mijn mening dus: backpack rulezzz
bolletjeom
Reisexpert

raar om met 2 rugzakken te lopen???
Als jij een dag door een stad of jungle wil sjouwen, waar laat jij dan je fles water, je regenjas, je reisgids, je pakje koekjes ?!?!
Ik heb die dagrugzak daarvoor. Niet omdat niet al mijn spullen in de grote rugzak passen. Als het moet past alles er in.
Waldo
Vakantieganger

Bericht door Waldo »

awel, water in de zijkant, koekskes en reisgids in het bovenzakje, kledingstukke ombinden of vanboven in de rugzak zelf.
is dat niet makkelijker dan met een dikke buik rondlopen?
(no offense)
bolletjeom
Reisexpert

we snappen elkaar even niet.
Als jij 3 dagen in een stad bent en je wilt overdag wat dingen gaan bekijken. Dan loop je, neem ik aan, toch niet met je hele rugzak door de stad te sjouwen....toch!?!?
Of neem jij iedere dag al je kleding, toilettas etc mee??
Nee toch.
Nou dan wil je op die dag dat je in de stad wandelt wel wat spulletjes bij je hebben zoals de eerder genoemde dingen. Daarvoor heb je een dagrugzak.
Als je dan een reisdag hebt dan heb je de grote rugzak met al je kleding etc op je rug en je dagrugzak op je buik. Want als je grote tas onderin de bus beland wil je je dagrugzak bij je houden omdat daar je water, koekjes en waardevolle spullen inzitten
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Vanuit mijn eigen ervaring lijkt reizen zonder daypack niet makkelijker neen. Als je dan je grote rugzak in moet, moet je al erg lenig zijn of lange armen hebben. En als hij het bagageruim van de bus in moet, moet je weer al die spullen er los uit nemen zodat het een zootje wordt.
Anyway ... TS neemt veel foto materiaal mee. Dat steek je nooit of te never in je grote rugzak maar steeds in een daarvoor bestemde fototas. Of in dit geval; een fotorugzak. Het kan dan niet anders dat deze op je buik moet als je je grote backpack aan hebt. Maar het is niet alleen veilig maar ook handig om deze altijd op je buik te hebben.
Ik heb geen ervaring met een slingshot in combinatie met een grote rugzak. Het voordeel van de slingshot ben je trouwens kwijt als er reeds iets op je rug hangt en ik denk niet dat deze combinatie makkelijk draagt. Geen enkele zware rugzak draagt trouwens makkelijk op je buik. Reden te meer om een selectieve keuze te maken in je fotomateriaal als dat toch je bedoeling is.
Zelf heb ik de Lowepro Fastpack 350 met voldoende plaats voor 1 body, 4 lenzen en een flash (http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... zwart.html ) waar je de camera snel en veilig langs de zijkant kan halen, of hij nu op je buik of rug hangt. Er is een klein daypack gedeelte bovenaan (maar dat zit bij mij ook vol met cameraspullen), een netje aan de zijkant voor een flesje water, en de reisgids gaat in het vak voor de laptop (want die steekt in cameratas van mijn vrouw ... een Crumpler). Statief hangt tijdens uitstappen aan mijn zij, en anders in de grote rugzak.
De rugzakken die jij toont via de linken, lijken me wel erg groot. Die K5 is 85 liter! Ga je naar de noordpool? :P
Zo'n 65l is meestal wel voldoende hoor. Zelfs voor een koude bestemming, waarbij de slaapzak IN de rugzak gaat. Van alles los aan je backpack hangen, verstoord de balans en dus ook het draagcomfort ... en ja, dat geldt jammer genoeg ook voor een rugzak op je buik.
Waldo
Vakantieganger

Bericht door Waldo »

bolletjeom schreef:we snappen elkaar even niet.
nee sorry, in dat geval heb je wel gelijk ik heb ook altijd een kleinere rugzak mee, wat ik wou zeggen is dat het onhandig is om ze beide te vullen en altijd mee te dragen.
Laatst gewijzigd door Waldo op 26 aug 2010 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
L-a-u-r-a
Reiziger

Bericht door L-a-u-r-a »

Ik ben van plan 3 weken Zuid Afrika en Mozambique proberen met één rugzak van 35 liter. Ik heb dat een aantal mensen zien doen en was daar zo jaloers op. Ben benieuwd of het gaat lukken.. Ik heb uiteraard geen camera apparatuur.
Ik had hiervoor een 65 liter backpack en een schoudertas voor wat spullen tijdens bus/trein/vliegreizen en een dagrugzak (ongeveer 20 liter) in de grote tas voor actievere dagen en tijdens trekkings.
Liza!
Wereldreiziger

Bericht door Liza! »

Hee,
Ik zit eventjes mee te denken met Laura en ik denk inderdaad dat als je gaat backpacken beter zo min mogelijk mee kan nemen.
Opzich kan je toch kleren voor 1 week(zeg 2 korte broeken, 2 lange en wat hempjes) meenemen en wassen/laten wassen (in azie:P)?
1trui/jas is bij tropische bestemmingen genoeg.
slaapzak kan klein zijn(bijv. die van nomad)
handoekje
1paar schoenen mee (ander paar aan)
ondergoed
regenponcho
toilettas
zonnebril
antimug
pasportt
geld
tickets:P
klein cameraatje
flesje water met liga's
goed opvouwbaar dagrugzakje.

Dus mijn vraag is eigenlijk, wat nemen jullie dan allemaal mee?
Op kamp had ik een 55liter tas bij me, heb de helft niet eens gebruikt. En dat was nog in Nederland met vaak koud weer in de zomer...
Ben erg benieuwd of ik wat zou gaan vergeten mocht ik gaan backpacken haha!
Groetjes Liza
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Grootte van rugzak is afhankelijk van bestemming, klimaat en manier van reizen.
In Zuid-Afrika en Mozambique hadden we bvb onze eigen tent e.d. bij. Plaatselijk hadden we 's morgens ook vriestemperaturen waarop we ons qua kleding hadden voorzien. Dan kom je niet toe met een 35l rugzak ;)
Maar het gaat natuurlijk ook anders, vooral bij tropische bestemmingen. Ik ben eens naar thailand geweest met enkel een 30 liter daypack ;)
Het is vanzelfsprekend dat je een beperkte garderobe mee hebt (eventueel afritsbare broeken voor de 'liefhebbers'), dat je denkt in 'laagjes', zelf kleren wast (of laat wassen), niet meer toiletartikelen mee hebt dan zeep, tandpasta en tandeborstel. En dat je je slaapzak thuis laat als je in hostals slaapt. 'Eventueel' extra paar schoenen zullen sandalen of teenslippers zijn. De rest koop je ter plekke.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik heb een rugzak en een daypack voor mijn laatste trip had ik mijn grotere daypack maar neem ook mijn kleinere wel eens mee.. voor in de stad rondlopen neem ik eigenlijk geen rugzak meer mee, flesje drinken gaat meestal in de hand en heb een klein tasje uit vancouver waar reisgids en geld in kan.. deze gaat met busreizen gewoon weer in de dagrugzak..

qua licht pakken moet ik echt nog wat leren, al nemen slaapzak en toilettas eigenlijk altijd de meeste ruimte in.. en gaat het lichter pakken al wel steeds beter ;)
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Ik doe meestal decadent: grote tas (ruimbagage), forse camera/laptoprugzak (handbagage). En eenmaal op plaats van bestemming laat ik beiden in het hotel achter, en heb ik nog een klein slingshot-rugzakje in m'n tas zitten waarmee ik dan op stap ga. Niet erg praktisch om hele einden mee te zeulen, maar had ik hier al eens aangegeven meer luxe-reiziger dan backpacker te zijn? :D
Plaats reactie